بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی سونوگرافی کالر داپلر و معمولی در تعیین بدخیمی لنف نودهای اگزیلاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به شیوع بالای کانسر پستان در زنان استفاده از روش های تشخیصی آسان، مطمئن، غیرتهاجمی و در دسترس که بتواند با دقت بالائی بیماری و وسعت انتشار را در مراحل اولیه مشخص نماید، بسیار اهمیت دارد. اولتراسونوگرافی به عنوان یک روش شاید بتواند به این اهداف تحقق ببخشد و برای بیماران و پزشکان راهگشا باشد. هدف از این مطالعه تعیین ارزش تشخیصی سونوگرافی معمولی و داپلر در تعیین بدخیمی لنف نودهای درگیر در ناحیه آگزیلار است.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع تحلیلی است و 99 بیمار زن مبتلا به سرطان پستان که قبلا تحت عمل ماستکتومی توتال و لنفادنکتومی قرار نگرفته اند، جهت FNA به بخش پاتولوژی بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه کردند و قبل از بیوپسی تحت سونوگرافی معمولی و کالرداپلر قرار گرفتند و سپس نتایج سونوگرافی با نتایج پاتولوژی تطبیق داده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری و روش ارزش تشخیصی و نرم افزار SPSS ویرایش 21 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میزان حساسیت 6 شاخص سونوگرافی معمولی و کالرداپلر، اندازه لنف نود، نمای کورتیکال، اکوژنسیته ناف لنف نود، میزان RI، طرح انتشار عروق در لنف نود، میزان عروق لنف نود به ترتیب برابر 57، 62، 87، 100، 66 و 58 درصد می باشد.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه، معیار اکوژنیسیته ناف لنف نود ارزش تشخیصی و تطابق بالاتری نسبت به سایر معیارهای سونوگرافی را دارد. بنابراین استفاده از این معیار برای پیش بینی وضعیت لنف نودهای اگزیلاری می تواند سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
713 تا 721
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!