مقایسه ی اختلالات آنزیمهای کبدی در خانم های مبتلا و غیر مبتلا به سندرم تخمدان پلیکیستیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از شایع ترین اختلالات غدد در زنان سنین باروری است و از مهم ترین علل ناباروری محسوب می شود. این سندرم با بیماری کبد چرب غیرالکلی، اختلالات آنزیم های کبدی، سندرم متابولیک و درجات مختلف مقاومت به انسولین مرتبط است. هدف این مطالعه، بررسی میزان اختلال آنزیم های کبدی در زنان ایرانی مبتلا به PCOS بود. که تاکنون مطالعه ای در این زمینه در ایران انجام نشده است.
مواد و روش ها
مطالعه بر روی 120 نفر از مراجعه کنندگان به درمانگاه ناباروری بیمارستان ولی عصر، مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران انجام شد. گروه مورد شامل 60 بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تایید شده بر اساس معیارهای تشخیصی روتردام بود که با 60 زن سالم (گروه شاهد) که علت مراجعه در آن ها ناباروری با علت مردانه بود و اولین مراجعه برای درمان ناباروری را داشتند، مقایسه شدند. کلیه ی بیماران برای اولین بار مراجعه کرده بودند و لذا سابقه ی اقدام درمانی برای نازایی اعم از مصرف دارو و مداخلات خاص را نداشتند. داده ها از طریق پرونده های بیماران جمع آوری و سپس تحلیل شدند.
یافته ها
در دو گروه مبتلا و شاهد، سطح آنزیم های کبدی آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز اختلاف معنی داری نداشت، ولی سطح آنزیم گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT) به طور معنی داری در گروه مبتلا بالاتر بود (001/0P =)، هر چند سطح آنزیم های کبدی در محدوده ی طبیعی بود. دو گروه از نظر سن، سطح چربی های LDL، HDL و TG، قند خون ناشتا، سطح انسولین ناشتا و شاخص (HOMA-IR) homeostatic model assessment for insulin resistance، همسان بودند. و از نظر (نمایه ی توده ی بدنی (BMI)، غیرهمسان بودند. هم چنین سطح GGT در خانم های PCOS با BMI طبیعی بالاتر از گروه شاهد با BMI طبیعی بود (002/0P value=).
نتیجه گیری
بر اساس این پژوهش، بیماری PCOS فارغ از تاثیرگذاری چاقی وBMI بالا می تواند بر روی کبد اثر گذاشته و افزایش سطح برخی آنزیم های کبدی را منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p1612174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!