واگذاری اراضی ملی پروژهایی با هدف توسعه یا مجرایی برای زمین خواری در شمال ایران

پیام:
چکیده:
اداره کل منابع طبیعی استان مازندران به استناد قانون واگذاری و احیای اراضی مصوب سال 1359 شورای انقلاب و آیین نامه های اجرایی مرتبط با آن و در قالب مواد 31 و32، و با هدف اشتغال زایی و کاهش بیکاری، کاهش روند تخریب منابع طبیعی و حفظ و نگهداری بهینه از آن و افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی اجتماعی مناطق روستایی، نسبت به واگذاری اراضی ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت اجرای طرح ها و فعالیت های مختلف صنعتی و کشاورزی اقدام نموده است. اکنون پس از گذشت حدود سه دهه از تصویب و اجرای این قانون این تحقیق قصد دارد روند واگذاری های اراضی منابع طبیعی و اثرات اقتصادی و اجتماعی آنرا در استان مازندران مورد ارزیابی قرار داده تا میزان تحقق پذیری اهداف پیش بینی شده اولیه را مورد مورد بررسی قرار دهد. از این رو تحقیق حاضر با عنوان ارزیابی روند واگذاری های اراضی ملی در استان مازندران (طی دوره 1373 تا 1392) به دنبال انجام این مهم با استفاده از پژوهش توصیفی با روش پیمایشی انجام شده است می باشد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 586 فقره واگذاری در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که در استان مازندران طی سال های مذکور و در قالب مواد 31 و 32، زمین یا عرصه منابع طبیعی به آنها واگذار شده، تعداد 169 نمونه آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی احتمالی غیر قضاوتی انتخاب و این افراد مورد پرسش گری مستقیم قرار گرفتند. متغیر های مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از: مساحت واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای اجرای طرح ها. میزان اشتغال تحقق یافته در طرح های واگذار شده. بررسی عوامل و زمینه های موفقیت و عدم موفقیت طرح های واگذار شده. میزان تحقق اهداف واگذاری بوده است. پس از جمع آوری اطلاعات میدانی با استفاده از ابزار پرسش نامه، داده های تحقیق وارد محیط نرم افزارSPSS شدند، یافته های تحقیق به شکل جداول و نمودارهای آماری بدست آمدند. بر اساس نتایج بدست آمده میزان کل واگذاری های اراضی انجام شده به مساحت 4709 هکتار، و شامل فعالیت های بخش کشاورزی، صنعت و خدمات بوده است. بیشترین میزان واگذاری مربوط به فعالیت های بخش کشاورزی است که حدود 56 درصد اراضی را شامل می شود. برای انجام آزمون های آماری از روش Chi-square استفاده شد، در نهایت تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرهای تحقیق صورت گرفت. نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر نشان دادکه طرح واگذاری اراضی ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی، نتوانسته است به اندازه کافی همه اهداف اولیه پیش بینی شده قانونی خود (ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و کاهش تخریب منابع طبیعی) را بدست آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1614373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!