ارزیابی مالی و اقتصادی اجرای طرح های فاضلاب برای تولید پساب قابل استفاده در کشاورزی و صنعت

چکیده:
تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی در سرمایه گذاری بخش اساسی فرآیند تصمیم گیری را تشکیل می دهد. در این مقاله سعی شده است تا با تکیه بر تحلیل مالی و اقتصادی، امکان سنجی اجرای طرح فاضلاب با استفاده از تکنیک های اقتصاد مهندسی مورد ارزیابی قرار گیرد. در ابتدا بر اساس اطلاعات شهر کلاته خیج با جمعیت حدود پنج هزار نفر، ارزیابی مالی و اقتصادی طرح براساس شاخص های مورد نظر انجام شده و سودآوری طرح برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بدون توجه به اثرات خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به نتایج بدست آمده برای دو حالت استفاده پساب جهت آبیاری و استفاده در صنعت در حداقل نرخ مورد انتظار (5 درصد) با توجه به منفی شدن ارزش حال خالص دریافت ها و پرداخت ها، طرح از دیدگاه بخش خصوصی دارای توجیه اقتصادی نمی باشد. همچنین تولید پساب برای آبیاری در بخش کشاورزی نسبت به صنعت اقتصادی تر می باشد. با توجه به اینکه عنصر عدم اطمینان در جریان بروز هزینه ها و حصول درآمدها، سرمایه گذاران و تصمیم گیران طرح را در استفاده از تحلیل هزینه فایده با تردید مواجه می سازد، لذا انجام تحلیل حساسیت بر مبنای تغییرات در نرخ تنزیل های متفاوت و تغییرات نامطلوب (مطلوب) درآمدها و هزینه ها و تغییرات در هزینه های ثابت (کاهش) به صورت مجزا بررسی شد تا بر اساس آن عوامل موثر در اقتصادی شدن طرح ها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داد که اجرای طرح برای شهرهای بزرگتر و پر جمعیت با توجه به کاهش هزینه های ثابت سرمایه گذاری اولیه هر واحد، اقتصادی تر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!