مقایسه تیتر آنتی بادی علیه ویروس بیماری بورس عفونی متعاقب بیماری، با تیتر آنتی بادی حاصله از واکسن های زنده با حدت متوسط به روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم در جوجه های گوشتی

چکیده:
در این بررسی، تیتر آنتی بادی حاصله از ابتلا به بیماری IBD و تیتر آنتی بادی حاصله از واکسن های زنده intermediate به روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم در جوجه های گوشتی مقایسه شد. تعداد 450 قطعه جوجه یک روزه نژاد Cobb به سه گروه 150تایی تقسیم و در شرایط پرورشی یکسان تا 42 روزگی نگه داری شدند. جوجه های گروه 1، واکسن Bursin-2 و جوجه های گروه 2، واکسن D-78 در سنین 14 و 21 روزگی به روش آشامیدنی دریافت کردند. بقیه جوجه ها به عنوان شاهد (گروه 4) در نظر گرفته شد و هیچ نوع واکسن IBD دریافت ننمودند. 2 هفته پس از واکسن دوم IBD از تمام پرندگان نمونه سرمی اخذ شد. تعداد 150 نمونه سرمی هم از 3 گله گوشتی مبتلا به بیماری IBD که سابقه واکسیناسیون به روش فوق داشتند، 2 هفته پس از مشاهده آخرین علایم بالینی گرفته شد (گروه 3). تیتر آنتی بادی نمونه ها بر علیه ویروس IBD با روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم تعیین و نتایج با روش ANOVA توسط SPSS ارزیابی گردید. میانگین تیتر حاصل از واکسن Bursin-2، 19/3 و واکسن D-، 21/3 بود که کمتر از تیتر لازم برای ایجاد محافظت علیه بیماری بود. تیتر آنتی بادی در گله های مبتلا 19/7 بود. مقایسه میانگین تیتر حاصل از دو نوع واکسن تفاوت معنی داری نشان نداد ولی تیتر هر کدام از واکسن ها با گله مبتلا تفاوت معنی داری داشت (05/0p<). نتایج حاصل نشان داد که تیتر حاصل از واکسن ها با روش انجام شده به سطح محافظت کننده نرسیده و احتمال رخداد بیماری وجود خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p1615872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!