مقایسه ی شیوع یافته های آندوسکوپی در بیماران همودیالیز با دیالیز صفاقی در افراد کاندیدای پیوند کلیه

چکیده:
مقدمه
بیماری مرحله ی انتهایی کلیه (End stage renal disease یا ESRD) یک بیماری در حال افزایش و پیوند کلیه، بهترین درمان آن است. بیماران قبل از پیوند کلیه، تحت درمان جایگزین همودیالیز و دیالیز صفاقی قرار می گیرند. وجود یکی از مشکلات گوارشی نظیر زخم پپتیک، کله سیستیت، بیماری های کولون و بدخیمی های دستگاه گوارش، خطر مشکلات بعد از پیوند را افزایش می دهد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین یافته های آندوسکوپی و نوع دیالیز در بیماران کاندیدای پیوند کلیه بود.
روش ها
در این مطالعه، 334 بیمار کاندیدای پیوند کلیه در سال های 90-1385 به صورت سرشماری و با مطالعه ی پرونده های این بیماران با تکمیل پرسش نامه در دو بیمارستان الزهرا (س) و نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین یافته ی آندوسکوپی در بیماران، هیاتال هرنیا با شیوع 29 درصد بود. بعد از آن، به ترتیب Erosion معده (1/17 درصد)، Erosion دوازدهه (9/15 درصد)، Erosion آنتر 6(/15 درصد) شایع تر بودند و هیچ مورد آنژیودیسپلازی دیده نشد. با مقایسه ی میزان شیوع یافته های آندوسکوپی در دو درمان متفاوت جایگزین قبل از پیوند، تفاوت معنی داری بین دو گروه همودیالیز و دیالیز صفاقی مشاهده نشد. در مطالعه ی حاضر، میانگین هموگلوبین در بیماران همودیالیز 8/10 و در بیماران دیالیز صفاقی 5/10 گرم بر دسی لیتر به دست آمد که تفاوت آن ها معنی دار نبود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد، بین نوع درمان جایگزینی پیوند و شیوع یافته های آندوسکوپی و همچنین، غلظت هموگلوبین با نوع درمان جایگزین قبل از پیوند، ارتباط معنی داری وجود ندارد، اما انجام مطالعات تکمیلی جهت روشن تر شدن این موضوع توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1066 تا 1070
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!