بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی شهرکرمانشاه طی سال 1393و 1394

پیام:
چکیده:
زمینه
توکسوپلاسموز یک عفونت انگلی شایع دربیشتر نواحی کره زمین است که در نتیجه آلودگی با یک انگل تک یاخته ای به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد میگردد. توکسوپلاسما گوندی می توانددرطول حاملگی بطور مستقیم به جنین منتقل شده وممکن است سبب طیف وسیعی از عوارض کلینیکی مانند مرگ پیش از تولد ،سقط جنین یانقص های مادر زادی شود.هدف از این مطالعه تعیین سرواپیدمیولوژی آلودگی به توکسوپلاسموز در زنان حامله مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی کرمانشاه در سال 1393 وبررسی عوامل خطرمرتبط با این آلودگی مانندسن سابقه تماس با حیوانات تغذیه وعوامل دیگر بود .
روش ها
دراین مطالعه توصیفی– مقطعی نمونه سرم 386 نفراززنان بارداربرای تعیین آنتی بادی IgG علیه توکسوپلاسما توسط روش الیزا(ELISA) مورد بررسی قرارگرفت. مشخصات دموگرافیک نمونه ها وعوامل خطر توسط پرسشنامه جمع آوری گردیده وآنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16انجام گردید .
یافته ها
در این مطالعه از386 خانم باردار بررسی شده، 133نفر(5/34%)IgG مثبت بودند. میانگین سنی زنان باردارمورد مطالعه 29سال بود. بین میزان شیوع توکسو پلاسموز در این افراد وتماس با حیوانات اهلی وگربه ارتباط معنا داری وجود داشت(05/0 P<). همینطور بین سن وشیوع عفونت نیز رابطه معنا داری دیده شد(05/0 >p). 0
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که 5/34% از زنان باردار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی کرمانشاه به توکسوپلاسموز آلوده هستند انجام یک نوبت غربالگری در سه ماه اول بارداری ضرورت داشته و می توان با اقدامات پیش گیرانه از توکسوپلاسموز مادر زادی جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!