مدیریت بیمارستان های آموزشی؛ فرصت ها و تهدید ها

چکیده:
زمینه و هدف
طرح ادغام دانشکده های پزشکی در نظام سلامت در سال 1364 به تصویب رسید و یکی از پیامدهای آن، ایجاد بیمارستان های آموزشی و درمانی بود. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات اداره بیمارستان های آموزشی انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر، مطالعه ای کیفی از نوع پدیدار شناختی بود که از طریق مصاحبه با 16 نفر از صاحب نظران سلامت در خصوص طرح ادغام آموزش پزشکی و مشکلات اداره بیمارستان های آموزشی، در سال 1393 صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه بود. برای اطمینان پذیری و تاییدپذیری، از متن نسخه برداری شد و تجزیه و تحلیل حاصل از آن به استادان مشارکت کننده در پژوهش ارایه گردید و پیشنهادهای اصلاحی و نظرات آن ها اعمال شد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس روش تحلیل چارچوبی صورت گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش از 6 موضوع اصلی و 20 موضوع فرعی در زمینه مشکلات بیمارستان های آموزشی تشکیل شد. موضوعات اصلی شامل نقاط ضعف طرح ادغام آموزش و درمان، نقاط قوت طرح ادغام آموزش و درمان، مشکلات اداره بیمارستان های آموزشی- درمانی، نقاط ضعف تفکیک آموزش و درمان، نقاط قوت تفکیک آموزش و درمان و ارتباطات سازمانی بود.
نتیجه گیری
اداره بیمارستان های آموزشی- درمانی نسبت به بیمارستان های درمانی بسیار پیچیده و مشکل است. بسیاری از مشکلات موجود در بیمارستان های آموزشی، ناشی از نبود اختیارات و قدرت کافی مدیر و رئیس بیمارستان می باشد. بنابراین، با واگذاری اختیارات به مدیران بیمارستان ها می توان این مشکلات را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!