بررسی تاثیر ساختارهای زمین شناسی بر کیفیت مخزنی سازند آسماری در یکی از میادین شمال غرب خلیج فارس با استفاده از نمودارهای تصویری FMI

چکیده:
در این مقاله یافته های جدید در خصوص ساختارهای موثر بر کیفیت مخزنی سازند آسماری در یکی از میادین شمال غرب خلیج فارس با استفاده از نمودارهای تصویری FMI یکی از چاه ها ارائه شده است. براین اساس، ابتدا نمودارهای تصویری چاه مورد مطالعه در نرم افزار ژئولاگ (نسخه 7) مورد پردازش و تصحیح قرار گرفت. سپس بر روی این تصاویر، انواع ساختارهای طبیعی و مصنوعی شناسایی و تفسیر گردید و جهت گیری آنها اندازه گیری شد. انواع ساختارهای شناسایی شده در مخزن آسماری عبارتند از: لایه بندی، لایه بندی چلیپایی، استیلولیت های موازی و عمود بر لایه بندی، انواع شکستگی های باز و بسته یا پرشده، و نیز انواع شکستگی های مصنوعی. به منظور بررسی و تحلیل داده های جهت گیری سیماهای ساختاری، انواع نمودارهای آماری (نظیر نمودار گل سرخی) ترسیم گردید. نتایج تحلیل جهت گیری سیماهای ساختاری نشان می دهد که لایه بندی در این چاه تقریبا به صورت افقی است. به علاوه، انواع شکستگی های باز (با الگوی ساختاری طولی و عرضی)، شکستگی های بسته (با الگوی ساختاری طولی)، شکستگی های احتمالی (با الگوی ساختاری طولی و مورب)، و نیز انواع استیلولیت ها در این چاه توسعه یافته اند. مقایسه توزیع فراوانی انواع سیماهای ساختاری با نمودارهای تخلخل (نوترون ، چگالی و سونیک) مشخص کرد که شکستگی های باز باعث بهبود کیفیت آسماری مخزن شده اند، لیکن استیلولیت ها و شکستگی های پرشده به مقدار زیادی کاهش کیفیت مخزن را به همراه داشته اند. در چاه مورد مطالعه مقدار تخلخل موثر و کل به سمت پایین افزایش یافته که این افزایش در بخش ماسه سنگی غار کاملا مشهود است. بررسی ها همچنین نشان داد که بخش ماسه سنگی غار از پتانسیل مخزنی بالایی برخوردار بوده و برای حفاری های جدید مناسب است. بنابراین، با توجه به تاثیر سیماهای ساختاری بر کیفیت مخزنی سازند آسماری در میدان مورد مطالعه پیشنهاد می شود که هرگونه حفاری آتی با توجه به توزیع و جهت گیری سیماهای ساختاری (به ویژه شکستگی های باز) طراحی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!