بررسی کارایی فرآیند نانو فتوکاتالیستی UVA/ZnO و UVA/TiO2 در تجزیه و کاهش سمیت رنگزا C.I.Direct blue 86 از محلولهای آبی

چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل خطرات بالقوه پساب های نساجی، از جمله جهش زایی لازم است قبل از تخلیه به محیط، با استفاده از روش های موثر تصفیه شوند. فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته بدلیل تولید رادیکال های فعال هیدروکسیل قادرند با سرعتی بالاتر از دیگر فرآیندها عمل کرده و کارائی حذف مواد رنگی از پساب صنایع نساجی را افزایش دهند. این مطالعه با هدف بررسی کارایی فرایند حذف رنگ بر روی نانوکاتالیست UVA/ZnO و UVA/TiO2 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه در یک راکتور منقطع روی نمونه سنتتیک و واقعی انجام و اثر متغیرهایی نظیر غلظت اولیه رنگزا، غلظت کاتالیست TiO2 & ZnO، زمان و pH و حضور عوامل مداخله کننده بر کارایی حذف رنگزا بررسی شد. همچنین از دافنیا مگنا جهت آزمون سمیت استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نتایج، فرآیند UVA/ZnO با 69 درصد و فرآیندUVA/TiO2 با 5/95 درصد در شرایط بهینه بیش ترین درصد حذف رنگزا را داشته اند. pH بهینه در دو فرایند به ترتیب 9 و 2 بود. مطالعه حاضر نشان دادکه غلظت اولیه رنگزا و COD رابطه معکوسی با درصد حذف رنگزا در دو فرایند دارند (05/0p<، 99/0 r2ZnO= ، 94/0 r2TiO2=). با افزایش کاتالیست و زمان در دو فرایند درصد حذف رنگزا افزایش می یابد. در این تحقیق LC5096 ساعته از 7/96 به 7/44 میلی گرم بر لیترکاهش یافت.
استنتاج: به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان داد فرایند TiO2/UVAبا بهینه سازی عوامل عملیاتی موثر، کارایی بالایی در رنگبری R.B 86 و کاهش سمیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!