تعیین عوامل موثر بر رفتار حفاظت از آب کشاورزان در شهرستان سلسله: کاربرد مدل فعالسازی هنجار

چکیده:
نگرانی در رابطه با تخریب منابع طبیعی به طور کلی و کمبود منابع آب به طور خاص سبب توسعه و اجرای سیاست هایی با هدف تغییر رفتار کشاورزان در زمینه حفاظت از آب شده است. در این راستا دولت در سال های اخیر شروع به سرمایه گذاری روی پژوهش هایی در رابطه با روش های حفاظت از آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگ ترین بخش مصرف کننده آب نموده است. با این حال موفقیت این سیاست ها به پذیرش از سوی کشاورزان و اقدامات داوطلبانه آنها بستگی دارد. مقاله حاضر با استفاده از مدل فعال سازی هنجار به عنوان مبانی نظری تحقیق که هنجار اخلاقی و رفتار حفاظت از آب کشاورزان را پیش بینی می نماید، در یک بررسی در شهرستان سلسله بر اساس نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی طبقه ای انجام شد (360=n). جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. پس از تهیه پرسشنامه و تایید روایی صوری آن توسط متخصصان امر، پایایی آن از طریق محاسبه مقادیر آلفا کرونباخ برای متغیرهای مختلف تحقیق مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، دو متغیر انتساب مسئولیت و خودکارآمدی بر هنجار اخلاقی افراد نسبت به حفاظت از آب تاثیر می گذارند. هم چنین رفتار حفاظت از آب به طور معنی داری توسط هنجار اخلاقی تبیین می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از طریق افزایش سطح آگاهی و بالا بردن مسئولیت کشاورزان در قبال مسائل مربوط به آب تعهد اخلاقی کشاورزان را در جهت انجام رفتارهای حفاظتی مطلوب تقویت نمود. هم چنین ارائه اختیارات و تسهیلات لازم به آن ها جهت نگهداری، تعمیر و بازسازی شبکه های توزیع آب و تجهیزات آبیاری می تواند باعث ایجاد انگیزه در بین کشاورزان و تشویق آن ها جهت حفاظت از منابع آب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!