تجزیه زیستی فنل توسط مخمر هالوتولرانت Trichosporon cutaneum در محیط نمکی

چکیده:
مقدمه
فنل و مشتقات آن از جمله مهم ترین آلاینده های محیطی هستند که غالبا در پساب های صنعتی یافت می شوند. با وجود سمی بودن، فنل می تواند به عنوان تنها منبع کربن و انرژی توسط برخی میکروارگانیسم ها مصرف شود.
مواد و روش ها
در این پژوهش جداسازی مخمرهای تحمل کننده نمک و تجزیه کننده فنل در محیط کشت GPY و MA حاوی ppm250 فنل و5درصد NaCl انجام شد. از میان جدایه های به دست آمده، جدایه مخمری با توانایی مصرف بالای فنل در حضور 5درصد NaCl انتخاب و از طریق PCR ژن ITS شناسایی شد. مقاومت این جدایه نسبت به غلظت های مختلف فنل و آثار سمی آن و همچنین تجزیه فنل و در حضور 5درصد NaCl ازطریق سنجش مقدار فنل باقیمانده به روش اسپکتروسکوپی و اندازه گیری وزن خشک سلولی انجام شد.
نتایج
در این پژوهش 15 جدایه جداسازی شد که براساس توانایی رشد در غلظت های فنل و نمک، جدایه ADH8 به عنوان جدایه منتخب انتخاب شد. تعیین توالی ژن ITS این جدایه را به عنوان Trichosporon cutaneum معرفی کرد. بر اساس نتایج به دست آمده تاثیر ممانعت کننده فنل در محیط حاوی 5درصد NaCl در غلظت های بیشتر از ppm 1250 مشاهده شد که در نتیجه آن، کاهش قابل ملاحظه ای در رشد و حذف فنل صورت گرفت. در غلظت های 750 و 1000 ppm فنل، تمامی غلظت اولیه فنل پس از 24 ساعت انکوباسیون مصرف شد؛ ولی در غلظت ppm 1250 به دلیل سمیت فنل بر T.cutaneum، سرعت رشد سلولی و مصرف فنل متفاوت بود و با فاز تاخیری و زمان انکوباسیون طولانی تر، حذف فنل آغاز و پس از 48 ساعت، تمام فنل اولیه مصرف شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهد که سویه T.cutaneum تحمل کننده نمک، با مقاومت بالا نسبت به فنل می تواند به عنوان ابزار بالقوه ای جهت ازبین بردن آلودگی های فنلی در تصفیه پساب و خاک حاوی نمک استفاده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1619658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!