راهبردهای مرمت در بافت های تاریخی شهرها با تاکید بر مدیریت بحران زلزله (مطالعه موردی: محله سیروس تهران)

چکیده:
بافت های تاریخی شهرهای ایران به دلیل ارزش های میراثی و نقشی که در تعیین هویت این شهرها دارند، شایسته حفظ و نگهداری اند. این بافت ها هم چنین، در مقابل زلزله به شدت ناپایدار و آسیب پذیرند. از این رو، توجه به نقش و جایگاه مدیریت بحران زلزله در تدوین و اجرای برنامه ها و طرح های مرمت شهری در این مناطق ضروری است. در این باراه، شناسایی و تجزیه و تحلیل توان ها و محدودیت های بافت تاریخی در برابر وقوع حادثه می تواند تاثیر بسزایی در جهت اتخاذ تصمیم های صحیح در امر برنامه ریزی و تعیین استراتژی های مناسبی داشته باشد که میان دو رویکرد مرمت شهری و مدیریت بحران مشترک هستند، تا از طریق تلفیق این دو رویکرد بتوان ضمن حفظ تمامی ارزش های درون بافت، میزان آسیب پذیری آن را در مقابل بحران زلزله کاهش داد. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی، در ابتدا طبق مدل سوات به بررسی و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای مدیریت بحران در محله سیروس واقع در بافت تاریخی شهر تهران پرداخته شده است. سپس نتایج حاصله از پژوهش در قالب تدوین راهبردهایی که در زمینه های مختلف کالبدی، اجتماعی و اقتصادی منجر به به سازی محله سیروس و مدیریت بهینه و سریع بحران زلزله در این بافت تاریخی می شوند، ارائه شده اند. برای جمع آوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که دو رویکرد مرمت شهری و مدیریت بحران، در مواجه با بافت های تاریخی اهداف و اصول مشترکی دارند. بدین ترتیب، به کارگیری راهبردهای مشترک میان این دو رویکرد در بافت تاریخی محله سیروس از یک سو به حفظ و احیای ارزش ها و بهبود شرایط زیستی در این محله منجر می شود و از سوی دیگر بر نظریه های مدیریت بحران مبنی بر کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله منطبق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!