بررسی تاثیر تجویز وریدی پاراستامول، آمینوفیلین یا ترکیب پاراستامول- آمینوفیلین بر پیش گیری از سردرد پس از بی حسی نخاعی در جراحی سزارین در مقایسه با گروه شاهد

چکیده:
مقدمه
سردرد، یکی از مشکلات شایع پس از بی حسی نخاعی در بلوک های نوروآگزیال است. رژیم های دارویی مختلفی برای درمان پیشنهاد شده است. این مطالعه، با هدف بررسی تاثیر آمینوفیلین، پاراستامول و تجویز هم زمان این دو دارو بر پیش گیری از سردرد پس از بی حسی نخاعی انجام شد.
روش ها
در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی دو سو کور، به ارزیابی 136 بیمار در چهار گروه 34 نفره که طی سال 1394 برای عمل سزارین انتخابی به بیمارستان های شهید بهشتی و الزهرای (س) اصفهان مراجعه کرده و تحت بی حسی نخاعی قرار گرفته بودند، پرداخته شد. بعد از کلامپ بند ناف، در گروه های آمینوفیلین، پاراستامول، آمینوفیلین- پاراستامول و شاهد به ترتیب، آمینوفیلین (5/1 میلی گرم بر کیلوگرم) به صورت آهسته، پاراستامول (5/12 میلی گرم بر کیلوگرم)، آمینوفیلین و پاراستامول با دز مشابه و نرمال سالین، همگی به صورت داخل وریدی تزریق گردید. بروز سردرد قبل از بی حسی نخاعی، هر 15 دقیقه حین عمل و در ریکاوری، روز اول هر 6 ساعت و هفته ی اول به صورت روزانه در چهار گروه مورد ارزیابی قرارگرفت.
یافته ها
42 بیمار (88/33 درصد) از بیماران مورد مطالعه، 5/26 درصد از گروه آمینوفیلین، 4/32 درصد از بیماران گروه پاراستامول، 7/14 درصد از گروه پاراستامول- آمینوفیلین و 0/50 درصد از گروه شاهد (نرمال سالین) دچار سردرد شدند (007/0 = P).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می هد که تجویز هم زمان آمینوفیلین و پاراستامول به صورت داخل وریدی، موجب کاهش معنی داری در سردرد پس از بی حسی نخاعی در سزارین انتخابی می شود و می توان از این رژیم دارویی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1144 تا 1150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!