اسطوره های فرهنگ ساز (پیوند اسطوره ها با شخصیت های مذهبی در شعر منقبت)

چکیده:
شعر منقبت یکی از رایج ترین انواع شعر فارسی است که تاریخ هزار ساله دارد. شاعران منقبت گوی معاصر در مقایسه با پیشینیان خود چه در قالب و چه در محتوا تغییراتی پدید آورده اند. ما در مجموعه شعرهای منقبت به ترکیب هایی برمی خوریم که با اسطوره های ایرانی پیوند خورده اند. برای نمونه واژه «شاه» در ترکیبات: «شاه مردان علی»، «شاه ولایت»، «شاه نجف» و یا واژه «مهر» با نام حضرت علی (ع) مانند «مهرعلی» این ترکیب ها طی قرون متمادی به وجود آمده است. ایرانیان به علت توجه به اساطیر خود و نیز عشق و علاقه ای که به امامان و بزرگان دینی دارند، به طور تدریجی اساطیر را با نام شخصیت های دینی پیوند داده اند. وجود واژه هایی مانند «هور»، «خور» و «خورشید» که دارای زمینه های وسیع در یشت ها هستند در قالب صفات مدحی به خصوص برای حضرت امام علی (ع) به کار رفته اند. علت امتزاج این اسطوره ها با شخصیت های مذهبی به این علت است که مردم آنچه را دوست می داشتند و در ضمیر تاریخی آنها بود، بر شخصیت های مورد نظرشان اطلاق می کردند. اثبات این پدیده، موضوع تحقیق حاضر است و نتیجه آن پاسخ به سوال مسئله. این تغییرات در ابعاد گوناگون از جمله اسطوره به وجود آمده و به دلیل کارآمد های رمزی و رازگونه در شعر معاصر به صورت یک پدیده فرهنگی ظاهر شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!