تبیین تاثیر عوامل فرهنگی بر تنش و منازعه در خاورمیانه

چکیده:
وجود روابط تنش زا میان واحدهای سیاسی در ابعاد مختلف محلی، ملی و منطقه ای یکی از قدیمی ترین و پایدارترین وجوه حکمرانی انسان در کره زمین به شمار می رود. این امر از زمان تشکیل دولت- ملت ها بعد از قرارداد وستفالیا شکل بارزتری به خود گرفت و همواره در برهه های مختلف زمانی، روابط خصمانه میان کشورهای همسایه جایگزین روابط دوستانه گشته است که در بسیاری از موارد به جنگ نیز انجامیده است. در این بین، عوامل و ارزش های ژئوکالچر که شامل عوامل دینی و مذهبی و تفاوت های هویتی می شود، نقش عمده ای را در بروز تنش و منازعه میان واحدهای سیاسی همسایه ایفا کرده است.
خاورمیانه به خاطر پایداری برخی عوامل ژئوکالچر تنش زامیان دولت-ملت هایی که در این محدوده جغرافیایی واقع شده اند و همچنین برخی رقابت های فرهنگی و ایدئولوژیکی که بین تعدادی از رژیم های سیاسی آن وجود دارد، در کنار جدید التاسیس بودن بسیاری از کشورهای منطقه و نقش دولت های استعمارگر انگلستان و فرانسه در ترسیم مرزهای مصنوعی بین آنها بعد از جنگ جهانی اول، به عنوان یکی از مناطق بحران خیز جهان به شمار می آید و همواره در طول یک قرن گذشته شاهد منازعاتی در سطح ملی و منطقه ای بوده است. در این مقاله سعی شده است تا با رویکردی تحلیلی توصیفی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و استفاده از اسناد و مدارک به ریشه یابی عوامل ژئوکالچر تنش زا در روابط دولت های این منطقه استراتژیک پرداخته شود. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل ژئوپلیتیکی و ژئوکالچر منازعه در این فضای جغرافیایی تنش آلود در سه سطح فرومنطقه ای، منطقه ای و فرامنطقه ای نقش آفرینی می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1621001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!