بررسی تنش روانی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت نوع دو شایع ترین نوع بیماری دیابت است. با توجه به ماهیت مزمن بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن، این بیماری می تواند منجر به تنش روانی و افسردگی مرتبط با دیابت گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تنش روانی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 صورت پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، بیماران مبتلا به دیابت واجد شرایط که از بهمن 1392 به مدت یک سال به کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مراجعه نموده بودند حضور یافتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه PAID و متغیرهای دموگرافیک استفاده شد. تجزیه وتحلیل آماری داد ها با آزمون های آماری T-Test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها
میانگین نمره کلی تنش روانی 60/1±28/22 بود که بیانگر تنش روانی کم (33 ≥ نقطه برش) بیماران می باشد. در مقایسه حیطه ها، بیماران تنش بالاتری در حیطه موانع درمانی گزارش کردند. ارتباط آماری معنی داری بین سن با میانگین نمره کل (041/0=P) و حیطه مشکلات مرتبط با افسردگی (035/0=P) وجود داشت. همچنین، ارتباط آماری معنی داری بین سابقه هیپوگلیسمی (033/0=P) و سابقه بستری در بیمارستان (011/0=P) با حیطه مشکلات روانی مرتبط با مدیریت دیابت یافت شد. علاوه بر این، ارتباط آماری معنی داری نیز بین پایبندی به رژیم غذایی با میانگین نمره کل (016/0=P) و حیطه های مشکلات روانی مرتبط با دیابت (032/0=P)، مشکلات مرتبط با افسردگی (021/0=P) و موانع درمانی (003/0=P) یافت شد. وجود فعالیت ورزشی در برنامه روزانه نیز با میانگین نمره کل (02/0=P) و حیطه موانع درمانی (001/0=P) ارتباط آماری معنی داری داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت مقابله با تنش روانی در مبتلایان به دیابت توصیه می شود در هنگام برخورد و مراقبت از این بیماران، تنش روانی مورد بررسی قرار داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1621547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!