ارزیابی ضایعات پاتولوژیک جنینی و کارایی داروی آمانتادین در برابر ویروس آنفلوانزای A تحت تیپ H9N2 با استفاده از مل جنین ماکیان

پیام:
چکیده:
مقدمه
داروهای ضدویروسی مختلفی ازجمله آمانتادین برای درمان بیماری آنفلوانزا به کاربرده می شوند. این دارو در دسته بندی دارویی، جزء داروهای گروه C می باشد و تحقیقات کمی در زمینه ی آثار سمی آن بر جنین انسان صورت گرفته است. در پژوهش حاضر علاوه بر ارزیابی آثار پاتولوژیک دارو با استفاده از مدل جنین ماکیان، کارایی دارو برای کاهش تیتر ویروس آنفلوانزا، در جنین در حال رشد، نیز بررسی گردید.
روش
مطالعه تجربی حاضر بر روی 48 قطعه تخم مرغ نطفه دار انجام شد. داروی آمانتادین و مایع آلانتوئیک حاوی EID50/ml105 ویروس آنفلوانزای H9N2 به داخل آلبومن تخم مرغ تلقیح و آثار پاتولوژیک دارو بر جنین با استفاده از مطالعات ماکروسکوپیک و هیستوپاتولوژیک ارزیابی گردید. کارایی دارو در کاهش تکثیر ویروس در مایع آلانتوئیک جنین نیز با استفاده از روش هماگلوتیناسیون بررسی شد.
یافته ها
در این بررسی مشخص گردید داروی ضدویروسی آمانتادین می تواند آثار مخربی بر زنده مان، رشد، وزن و اندام های داخلی جنین در طی دوران رشد داشته باشد. بررسی هیستوپاتولوژیک اندام های داخلی جنین های مورد آزمایش نشان داد که آثار پاتولوژیک دارو در اندام های داخلی ازجمله ریه، قلب، کبد، کلیه و مغز ایجاد می گردد. علاوه بر این مشخص شد داروی آمانتادین قادر است با کاهش تکثیر ویروس آنفلوانزای H9N2، باعث افزایش زنده مان جنین گردد.
نتیجه گیری
با توجه به اندمیک شدن ویروس آنفلوانزای H9N2 در ایران و امکان انتقال ویروس به انسان، به کارگیری داروی آمانتادین اجتناب ناپذیر است، بنابراین خطر این دارو برای جنین انسان بایستی جدی گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 571
لینک کوتاه:
magiran.com/p1621907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!