پهنه بندی مخاطره فرسایش خاک در حوضه پیراشهری بانه

چکیده:
خاک از مهم ترین منابع طبیعی کشورهاست که تحت تاثیر فرسایش زمینه ساز کاهش منابع ارضی و خسارات فراوان جانی و مالی می باشد. بنابراین امروزه و با روند موجود، فرسایش خاک به یک مشکل زیست محیطی اساسی تبدیل شده که به دنبال خود سیستم های زیستی و نظام های برنامه ریزی را در سطح جوامع و بویژه جوامع محلی کمتر توسعه یافته با چالش های اساسی روبرو می کند. بر این اساس و هدف، مطالعه فرسایش خاک و بار رسوب بویژه با توجه به تاثیر گذاری متغیرهای محیطی متعدد و با یک دید سیستمی و در سطح حوضه های آبخیز ضروری است. با این رویکرد در این پژوهش به ارزیابی و پهنه بندی مخاطره فرسایش خاک در سطح حوضه بانه اقدام شده است. نتایج بیانگر آن است که حوضه بانه با بار فرسایشی و نیز رسوب ویژه به ترتیب با 1241 و 744 مترمکعب بر کیلومتر مربع در سال در کلاس فرسایشی متوسط قرار می گیرد. بررسی نقشه پهنه بندی شدت فرسایش نیز نشان دهنده پهنه های با فرسایش کم و متوسط تا 68 درصد ست . با این وجود آثار پهنه های فرسایشی بالا نیز کاملا بارز است. نکته قابل توجه پتانسیل بالای حوضه بانه به تغییر کلاس های فرسایش و بار رسوب به ویژه در چند سال اخیر ناشی از توسعه توریسم بازار بانه و پیرو آن توسعه فیزیکی شهر و نیز تغییر کاربری ها با هدف ایجاد فضاهای تفریحی و نیز بعضا توسعه کشاورزی است. بنابراین وجود دیدگاه مبتنی بر پایداری حوضه در ایجاد طرح های توسعه ای در آن همراه با فرایند آموزش و ترویج ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!