بررسی بیان ژن های abc ترانسپورتر و متالوتیونین در گیاهچه های Festuca arundinacea تلقیح شده با قارچ Funneliformis intraradices در تنش سمیت نیکل

چکیده:
در گیاهان، شبکه پیچیده ای از فرایندهای انتقال وجود دارد که در حفظ غلظت یون های فلزی ضروری در کده های سلولی مختلف عمل می کنند و بنابراین آسیب ایجادشده از طریق ورود عناصر به درون سیتوسول را کاهش می دهند. قارچ های میکوریز در شرایط مقادیر بالای فلزات به کاهش سمیت فلز در گیاهان قادر هستند. در این پژوهش، تاثیر قارچ میکوریز آربسکول دار Funneliformis intraradices بر رشد، تحمل و بیان ژن های abc ترانسپورتر (ABC) و متالوتیونین (met) در برگ ها و ریشه های گیاهچه های فستوکای کشت شده در خاک آلوده به نیکل بررسی شد. گیاهچه های فستوکای تلقیح شده با قارچ (M+) و بدون آن (M-) در خاک آلوده با غلظت های مختلف نیکل (0، 30، 90 و 180 پی پی ام) به مدت سه ماه کشت داده شد. نتایج بررسی حاضر، تاثیر مثبت کلونیزاسیون قارچی را بر افزایش رشد (17 و 15 درصد افزایش در وزن تر و طول ریشه)، کاهش جذب (در تیمارهای 90 و 180 پی پی ام نیکل) و کاهش عامل انتقال نیکل از ریشه به اندام هوایی (در تمام سطوح تیمار نیکل) گیاهچه های فستوکا در تنش نیکل نشان داد. نتایج نشان دهنده تاثیر نیکل بر افزایش بیان هر دو ژن abc و met در ریشه گیاهان M+ و M- بود. گیاهچه های تلقیح شده با قارچ میکوریز بیان کمتری از ژن های abc و met را در مقایسه با گیاهچه های M- نشان دادند. نتایج این تحقیق، اهمیت کلونیزاسیون قارچ میکوریزF. intraradices را در کاهش انتقال نیکل از ریشه به ساقه در گیاهچه های فستوکا و کاهش اثرات تنش نیکل نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!