مقایسه بلوک عصب اوبتوراتور با بلوک عصب فمورال درتسکین درد بعد از جراحی الکتیو آرتروسکوپی بازسازی رباط قدامی زانو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بلوک عصب فمورال روش رایج تامین بی دردی برای بیماران تحت آرتروسکوپی زانو می باشد اما عصب دهی زانو تنها از این عصب تامین نمی شود و یکی از اعصاب دیگری که در عصب دهی زانو نقش دارد عصب اوبتوراتور است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مداخله ای دوسوکور 60 نفر از بیماران کاندید انجام جراحی الکتیو آرتروسکوپی زانو در سال های 94- 93 به طور تصادفی به 2 گروه به تعداد مساوی تقسیم شدند. در یک گروه بلوک عصب فمورال و دیگری بلوک اوبتوراتور انجام شد. بیماران از لحاظ شدت درد با ابزار VAS و هم چنین میزان رضایت مندی [بر اساس مقیاس عالی(1)، خوب(2)، متوسط(3) و ناراضی(4)] مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده ها به نرم افزار SPSS 20 وارد شده و با استفاده از آزمون های مربوطه آنالیز شدند.
یافته ها
درد در حال استراحت در تمام ساعات اندازه گیری شده به جز ساعت 24 در بلوک فمورال کمتر از بلوک اوبتوراتور بود اما در ساعات 0، 3 و 6 پس از انجام بلوک این اختلاف معنی دار بود (مقدار P در ساعت 0 = 048/0و در ساعات 3 و 6 001/0>P). بیماران گروه فمورال در ساعت 24 میزان رضایت مندی بیشتری را نسبت به گروه اوبتوراتور نشان دادند (مقدار P = 034/0).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بیماران گروه تحت بلوک عصب فمورال میزان درد کمتر و رضایت مندی بیشتری را نسبت به بیماران گروه تحت بلوک اوبتوراتور داشتند هر چند میانگین VAS در تمام ساعات پس از بلوک در هر دو گروه میزان قابل قبولی برای بی دردی پس از عمل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!