بررسی متیلاسیون پروموتر ژن P14/ARF و تاثیر پلی مورفیسم ژن اینترلوکین 17 بر این متیلاسیون در بیماران مبتلا به سرطان پستان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه
افزایش متیلاسیون در جزایر CpG، یکی از مکانیسم های مهم در خاموش شدن ژن می باشد. در بسیاری از سرطان ها، ژن های مختلفی دچار این (CpG island hyper methylation) CIHM می گردند. فاکتور تنظیمی P14/ARF در تنظیم منفی سیکل سلولی از طریق تاثیر بر مسیر فاکتور P53 دخالت دارد. از طرف دیگر اینترلوکین 17 با اثرات التهابی می تواند باعث افزایش متیلاسیون گردد. هدف از این تحقیق بررسی متیلاسیون پرومتر ژن P14/ARF و تاثیر اینترلوکین 17 بر این متیلاسیون در بیماران مبتلا به سرطان پستان در جنوب کشور ومقایسه آن با افراد سالم می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق موردی – شاهدی از خون محیطی 40 بیمار مبتلا به بیماری سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان های شیراز و 40 زن سالم، جهت استخراج DNA، با استفاده از روش حذف نمکی (Salting out) و پروتئیناز K استفاده گردید. افراد کنترل دارای سابقه خانوادگی سرطان یا بیماری های خود ایمنی از مطالعه حذف گردیدند. جهت بررسی پلی مورفیسم ژن اینترلوکین 17، از روش PCR-RFLP و جهت بررسی متیلاسیون پروموتر ژن P14/ARF، از روش MSPCR استفاده گردید. نتایج حاصله از مطالعه با استفاده از نرم افزار SPSS و آرلی کوئین و آزمون های مجذور کای (X2) و Hardy-weinberg equilibrium به ترتیب مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها موید این مطلب بود که، میان متیلاسیون پروموتر ژن P14/ARF و ایجاد بیماری ارتباط معنی داری وجود دارد بدین صورت که پروموتر ژن مذکور در افراد سالم نسبت به افراد بیمار به میزان کمتری متیله شده بود (05/0>P). از طرف دیگر یک ارتباط معنی داری میان ژنوتیپ GG در پلی مورفیسم ژن IL17 F و متیلاسیون ژن P14/ARF مشاهده گردید (05/0>P).
نتیجه گیری
متیلاسیون پروموتر ژن P14/ARF نقش مهمی در ایجاد سرطان پستان ایفا می کند با توجه به کاهش متیلاسیون پروموتر ژن P14/ARF و ارتباط آن با این بیماری، به نظر می رسد که بتوان ازآن به عنوان یک بیومارکر برای تشخیص بیماری استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
809 تا 818
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!