همبستگی رضایت از تصویر بدنی زنان و ویژگی های جمعیت شناختی با نقش مشارکت ورزشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تصویر بدنی تجسم درونی از ظاهر بیرونی فرد است که درک نامناسب و نارضایتی از آن می تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی رضایت از تصویر بدنی زنان و ویژگی های جمعیت شناختی با نقش مشارکت ورزشی شهرستان بوکان در سال 1393 صورت گرفته است.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی است. 130 شرکت کننده، حاضر به همکاری (65 نفر از افراد نمونه ورزشکار و 65 نفر دیگر غیر ورزشکار بودند) از زنان شهرستان بوکان با محدوده سنی 20 تا 30 سال بودند که به روش نمونه گیری غیرتصادفی مرحله ای، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه جمعیت شناختی و «پرسشنامه روابط چند بعدی خود – بدن» (Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire: MBSRQ) با آلفای کرونباخ 0/69و روایی همزمان 0/60در مطالعه حاضر بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام شد.
یافته ها
همبستگی پیرسون نمره کلی تصویر بدنی با سن (0/39-)، وزن (0/29-) و سابقه تاهل (0/39-)، به صورت معکوس و با سابقه مشارکت ورزشی (0/63) و قد (0/31) به صورت مستقیم معنادار است. همچنین می توان تا حدود 46 درصد واریانس نمره تصویر بدنی را از روی متغیرهای پیش بین در زنان تبیین کرد و سابقه مشارکت ورزشی و پس از آن وزن بهترین پیش بینی کننده از تصویر بدنی بود. بین تصویر بدنی و خرده مقیاس های آن در دو گروه فعال و غیرفعال تفاوت معنی داری (9/350= t ، 0/01≥ P) مشاهده شد.
نتیجه گیری
بین افراد فعال از نظر جسمانی با گروه غیرفعال تفاوت معنی داری در تصویر بدنی مشاهده شد و در این مطالعه مشارکت ورزشی بهترین پیش بینی کننده تصویر بدنی بود. لذا مشارکت در فعالیت بدنی به منظور بهبود رضایتمندی از تصویر بدنی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!