بررسی تاثیر کاربرد پانسمان فیلم شفاف بر میزان عوارض محل ورود کتتر در بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر

چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین عوارض بعد از آنژیوگرافی شریان کرونری، خون ریزی، هماتوم و کبودی در محل خروج کاتتر شریانی است. لذا باید به دنبال روشی بود که سبب هموستاز سریع تر و امکان حرکت زودتر بیمار گردد. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر و مقایسه دو روش کیسه شن و پانسمان فیلم شفاف بر کاهش عوارض بعد از آنژیوگرافی شریان کرونری انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه نیمه تجربی در بیمارستان شفای کرمان بر روی 80 بیمار واجد شرایط انجام شد به طوریکه این افراد بعد از آنژیوگرافی با نمونه گیری اسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 40 نفره تحت مراقبت با پانسمان فیلم شفاف و پانسمان سنتی به همراه کیسه شن قرار گرفتند به منظور ارزیابی وسعت کبودی از طلق ترانس پرنسی و کاغذ الکتروکاردیوگرام، و شدت درد کمر از خط کش 10 سانتی متری که به صورت طولی بین عدد صفر و ده گسترده بود و میزان خونریزی از وزن فیلم های آغشته به خون (وزن قبل و بعد از انژیوگرافی) استفاده شد.
نتایج
بیمارانی که در گروه پانسمان فیلم شفاف قرار داشتند هیچ گونه عوارض خون ریزی نداشتند. میزان شدت کمردرد و درد کشاله ران در گروه پانسمان با کیسه شن بسیار بیشتر از گروه پانسمان با فیلم شفاف بود. وسعت کبودی در دو گروه یکسان بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج و موثر بودن پانسمان فیلم شفاف برای کاهش عوارض پس از آنژیوگرافی، کاربرد آن به دلایل داشتن قابلیت ارتجاعی ، نیمه تراوا بودن، راحتی و سهولت استفاده و امکان مشاهده محل ورود کتتر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
598
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!