بررسی تاثیر تجویز پیش گیرانه ی دو دز متفاوت کتامین بر لرز پس از بی حسی نخاعی در جراحی سزارین در مقایسه با گروه شاهد

چکیده:
مقدمه
لرز بعد از عمل، از عوارض مهم بی حسی نخاعی است که موجب ناراحتی بیمار می شود و میزان متابولیسم را افزایش می دهد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه ی تاثیر دو دز متفاوت کتامین بر پیش گیری از لرز بعد از عمل سزارین انتخابی بود.
روش ها
در این مطالعه ی بالینی آینده نگر دو سو کور، 135 زن باردار با American Society of Anesthesiologists (ASA) درجات I و II که کاندیدای سزارین انتخابی تحت بی حسی نخاعی بودند، به شکل تصادفی در یکی از سه گروه 45 نفره وارد شدند. گروه اول، 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم کتامین + نرمال سالین تا 4 سی سی، گروه دوم 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم کتامین + نرمال سالین تا 4 سی سی و گروه سوم (شاهد) نرمال سالین تا 4 سی سی دریافت نمودند. بعد از کلامپ بند ناف، داروها تزریق شدند و علایم حیاتی، بروز و شدت لرز و میزان دریافت پتیدین جهت درمان لرز از بدو بی حسی تا خروج از ریکاوری به فاصله ی هر 15دقیقه ثبت گردید.
یافته ها
میزان بروز لرز در گروه های اول و دوم در مقایسه با گروه شاهد کمتر و این اختلاف در دقیقه ی 45 (گروه اول 1/11، گروه دوم صفر و گروه شاهد 8/17 درصد) (015/0 = P) و دقیقه ی 60 (گروه اول 6/15، گروه دوم 9/8 و گروه شاهد 1/51 درصد) (001/0 > P) بعد از عمل جراحی و نیز در دقیقه ی 15 ریکاوری (گروه اول 2/42، گروه دوم 4/24 و گروه شاهد 9/68 درصد) (001/0 > P) معنی دار بود. میزان دریافت پتیدین جهت درمان لرز در گروه های دریافت کننده ی دارو کمتر و اختلاف آن ها معنی دار بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
استفاده از دز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم کتامین در مقایسه با دز 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم در بیماران تحت عمل جراحی سزارین با بی حسی نخاعی، با کاهش بیشتر بروز لرز بعد از عمل همراه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1168 تا 1173
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!