بررسی آگاهی،نگرش و عملکرد مسافرین عازم به خارج از کشور در خصوص پیشگیری از بیماری های ایدز، هپاتیت B و انفلوانزا

چکیده:
مقدمه
سالانه چندین میلیون نفر از ایرانیان به خارج از کشور مسافرت می نمایند.مسافران بین المللی یکی از گروه های در معرض خطر می باشند اینکه شخص به کجا مسافرت می کند چندان اهمیتی ندارد. بلکه مهم آن است که مسافران عازم به خارج ازکشور اطلاعاتی درباره راه های سرایت و پیشگیری از بیماری های عفونی را داشته باشند و نهایتا« با دانستن آن در طول سفر، خود را از ابتلا به این بیماری های مهلک محفوظ نگهدارند. لذا این بررسی با هدف تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مسافران عازم به خارج از کشور در خصوص پیشگیری از بیماری های ایدز، هپاتیت B و انفلوانزا انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی با حجم نمونه 207 مسافر عازم به خارج از کشور در فرودگاه امام خمینی انجام گردید. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده وروش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بوده که پایایی وروایی آن مورد تایید قرار گرفت . داده ها از طریق جداول توزیع فراوانی، آزمون های آماری Anova، T testو cross tab درنرم افزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از 207 مسافر مورد بررسی بیشتر افراد متاهل (2/60%) بودند. میانگین سنی آنها 31/10 ± 66/34 بود و سطح تحصیلات 3/47%از آنها فوق دیپلم و لیسانس بود. بالاترین میزان آگاهی مسافران نسبت به بیماری ایدز با 5/81%، آنفلوآنزا 80%، در حالیکه نسبت به بیماری هپاتیتB آگاهی کمتری(5/48%) داشتند. در هر سه بیماری افراد دارای نگرشی خوب ومثبتی در خصوص پیشگیری داشتند. همچنین بالاترین عملکرد مسافران هم مربوط به بیماری ایدز بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر آگاهی و عملکرد متوسط و نگرش خوب مسافران و با توجه به این که مسافرت های بین المللی می تواند موجب انتقال واپیدمی بیماری ها شود، لذا پیشنهاد می گردد جهت آموزش مسافران به خارج از کشور از طریق برنامه مدون آموزشی، پوستر، پمفلت، رادیو وتلویزیون اقدامات عاجلی انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!