متاژنومیکس و کاربرد های آن

چکیده:
مقدمه
باکتری ها گروهی از میکروارگانیسم ها هستند که در مقایسه با تنوع بالای آنها در طبیعت، تنها تعداد بسیار اندکی از آنها در محیطهای آزمایشگاهی استاندارد، قابل رشد و جدا سازی می باشند. متاژنومیکس به عنوان یک رشته جدید پژوهشی است، که در طول دهه گذشته به بررسی ژنومهای میکروبی غیر قابل کشت می پردازد. محققان در مناطق مختلف جهان با مطالعه جدی این گروه از باکتری ها، بدنبال یافتن ترکیباتی همچون آنتی بیوتیک های جدید، ترکیبات ضد سرطان، آنزیم های جدید و مولکولهای زیستی هستند.
روش بررسی
این مقاله یک مطالعه مروری است که با بررسی متون و جستجوی اینترنتی و دستی کلید واژه های متاژنومیکس، بیوتکنولوژی، محیط زیست، میکرو ارگانیسم و آنزیم از منابع و سایت های معتبر علمی ازجمله Google scholar ، Pub med، Science direct، Sid و Scopus در بین سالهای 2000 تا 2013جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل همه متون چاپ شده در زمینه متاژنومیکس است.
یافته ها
اگرچه متانوژنومیک امروزه برای غربالگری استفاده می شود اما در حال حاضر به عنوان یک تکنیک کامل در کنار کاربرد محیط کشت و دیگر فنون سنتی موقعیت بهتری پیدا خواهد کرد. بیشترین میزان کاربرد متانوژنومیک در موارد بالینی در جایی است که با تکنیک های متداول، نمی توان دلایل میکروبی را کشف کرد بنابراین برای انجام آزمایشات و آنالیز اطلاعات به دانشمندان ماهر نیاز است.
نتیجه گیری
این مقاله مروری بر برخی از جدیدترین دستاوردهای حاصل از متاژنومیکس تکیه دارد و کاربرد آن را در مواد دارویی جدید، کشف آنزیم ها، پتانسیل بیوتکنولوژی و محیط زیست بررسی می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!