تحلیل عوامل موثر بر تشخیص رتینوپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع2 با استفاده از مدل های پارامتری و مدل کاکس

چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین عوارض دیابت ، رتینوپاتی دیابتی است که یکی از علل عمده از دست دادن بینایی بشمار می رود و سالانه باعث کوری بیش از 10000 نفر می گردد.هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر بر تشخیص رتینوپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش آینده نگر تاریخی ، 400 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و فاقد رتینوپاتی که در سال 1387 به کلینیک چشم پزشکی مرکز تحقیقات دیابت یزد مراجعه نموده اند، وارد مطالعه شده اند و تا بهمن ماه 1391 از نظر تشخیص رتینوپاتی پیگیری شدند. برای شناسایی عوامل موثر بر تشخیص رتینوپاتی از مدل نیمه پارامتری کاکس و مدل های پارامتری: نمایی ، وایبل ، لگ نرمال و لگ لجستیک استفاده شده است.
یافته ها
مصرف آسپرین 6/0برابر (در مدل وایبل ، لگ نرمال) و یک برابر (در مدل کاکس) خطر تشخیص رتینوپاتی را افزایش می دهد. به عبارتی سبب کاهش زمان تشخیص رتینوپاتی در این افراد می شود. در مطالعه حاضر خطر تشخیص رتینوپاتی دیابتی در بیمارانی که آنمی داشته اند، 4/1 برابر بیمارانی است، که فاقد این عامل خطر بوده اند. داشتن آنمی موجب تشخیص زودتر رتینوپاتی دیابتی می گردد( 05/0P <). مصرف انسولین باعث تا خیر در زمان تشخیص رتینوپاتی می شود و خطر تشخیص رتینوپاتی دیابتی را کاهش می دهد.
نتیجه گیری
کنترل قند خون ، معاینه منظم افراد دیابتی توسط متخصصان چشم پزشکی در مراحل اولیه تشخیص دیابت، کنترل مصرف آسپرین ،تشخیص و درمان آنمی، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!