مطالعه تابش های طیف الکترومغناطیس در لامپ های فلورسنت فشرده متداول

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال‏های اخیر با هدف بهینه سازی مصرف انرژی استفاده از لامپ‏های فلورسنت فشرده در سطح کشور افزایش یافته است. هدف پژوهش حاضر مطالعه تابش‏های طیف الکترومغناطیس در لامپ‏های فلورسنت فشرده متداول می‏باشد.
روش بررسی
در این مطالعه 48 شعله لامپ فلورسنت فشرده از شرکت‏های تولید کننده داخل و وارداتی و در طیف رنگ مختلف مورد بررسی قرار گرفت. تابش فرابنفش A و B، شدت روشنایی عملیاتی، میدان‏های الکتریکی و مغناطیسی در دو محدوده فرکانسی خیلی پایین و فوق العاده پایین آنها با استفاده از دستگاه های کالیبره شده اندازه‏گیری گردید.
نتایج
نتایج نشان داد شدت میدان مغناطیسی و الکتریکی و همچنین تابش فرابنفش A کمتر از حدود مجاز بوده اما تابش فرابنفشB بیشتر از حدود مجاز بوده است. شدت تابش فرابنفش A در لامپ‏های آفتابی بیشتر از مهتابی بود (008/0P=). شدت تابش فرابنفش A در لامپ‏های وارداتی نسبت به تولید داخل کمتر بود(001/0P<). شدت میدان‏های الکتریکی و مغناطیسی در هر دو محدوده فرکانسی مذکور در لامپ‏هایی با مارک وارداتی کمتر از داخلی است(05/0P<). شدت روشنایی در لامپ‏های داخلی بیشتر از وارداتی بوده است(01/0P=).
نتیجه‏ گیری: براساس نتایج این تحقیق لامپ‏های فلورسنت فشرده دارای مقادیر مختلف از تابش فرابنفش A و B و میدان‏های الکترومغناطیس بوده که تابش فرابنفش B بیش از حدود مجاز بوده است. بنابراین توصیه می شود حتی الامکان از کاربرد این لامپ‏ها به عنوان منبع روشنایی موضعی بدون حفاظ در فواصل کمتر از یک متر خودداری شود. رعایت نکات حفاظتی در برابر تابش‏های طیف الکترومغناطیس، افزایش فاصله از منبع و آموزش افراد در معرض امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!