تاثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تدریس تنها انتقال دانش نیست، بلکه تعامل یا ارتباطی بین مدرس و فراگیر است. بنابراین مشارکت دانشجویان در فرایند یادگیری می تواند بر اثربخشی شیوه تدریس بیفزاید. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی انجام شد.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش شبه تجربی که با مشارکت 47 نفر از دانشجویان پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری آسان به مطالعه وارد شدند. در ابتدای تدریس توضیحات کافی در مورد نحوه مشارکت دانشجویان در تدریس داده شد و فرایند تدریس مشارکتی در هر جلسه طی 10 مرحله برگزار گردید. در آخرین جلسه اطلاعات با استفاده از ابزار پژوهشگر ساخته بر مبنای تدریس مشارکتی جمع آوری شد. از نرم افزار SPSS با نسخه 17 جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد اکثر دانشجویان تمایل به تدریس توسط مدرس را داشته اند و تدریس به صورت مشارکتی از مطلوبیت کمتری برخوردار بوده است؛ به طوری که بیشترین مطلوبیت به ترتیب با میانگین (انحراف معیار) (0/43) 4/83، (0/48)4/83و (0/40)4/81مربوط به «خواندن متن توسط مدرس»، «تدریس درس توسط استاد» و «تجزیه لغات متن توسط مدرس»و کمترین مطلوبیت با میانگین (انحراف معیار) (1/38)3/91و (1/33)3/98مربوط به دو سوال شامل «ترجمه متن توسط دو یا چند دانشجو با استفاده از دیکشنری در مدت زمان معین» و«ترجمه متن توسط دو یا چند دانشجو بدون استفاده از دیکشنری در مدت زمان معین» بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش دانشجویان تمایل بیشتری به تدریس مدرس داشتند؛ احتمالا ماهیت درس زبان به گونه ای است که دانشجویان تمایلی به مشارکت در آن ندارند. بهتر است که تدریس مشارکتی از مقاطع پائین تر شروع شود تا در مقاطع بالاتر تمایل دانشجویان بیشتر شود و احتمالا یادگیری هم بهتر صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!