مقایسه ی سلامت معنوی در مادران دارای کودک سالم و مادران دارای کودک مبتلا به بیماری مزمن در شهر کرمان سال1394

چکیده:
مقدمه
بیماری مزمن کودک می تواند تاثیر منفی بر سلامت مادر به عنوان اصلی ترین مراقبت دهنده به کودک داشته باشد. از جمله ابعاد سلامت، سلامت معنوی می باشد که اخیرا از سوی محققین مورد توجه قرار گرفته است؛ و می تواند در موارد ابتلای فرزندان به بیماری مزمن، سلامت معنوی خانواده و به ویژه مادران این کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.
هدف
این مطالعه با هدف مقایسه ی سلامت معنوی در مادران دارای کودک سالم و مادران با کودک مبتلا به بیماری مزمن، در شهر کرمان در سال 1394 انجام گرفته است.
روش
این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 300 مادر، در دو گروه 150 نفری مادران دارای کودک سالم و مادران دارای کودک مبتلا به بیماری مزمن انجام گرفت. نمونه گیری مادران دارای کودک سالم به صورت تصادفی ساده و مادران دارای کودک مبتلا به بیماری مزمن به صورت در دسترس بود. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ی روایی و پایایی پالوتزین و الیسون صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spssv.18، آمارتوصیفی(فراوانی ، میانگین، انحراف معیار) وتحلیلی (تی تست، من ویتنی و رگرسیون) در سطح معنی داری 05/0مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد نسبت مادران دارای سلامت معنوی بالا در گروه مادران با کودک سالم (3/71 درصد) به طور معنی داری بیشتر از گروه مادران با کودک بیمار(7/26 درصد) بود. دو گروه از نظر سلامت معنوی در بعد وجودی، مذهبی و نمره ی کل سلامت معنوی( 001/0= p) تفاوت معنی داری داشتند؛ به طوری که کلیه نمرات در گروه مادران با کودک سالم، بالاتر از گروه مادران با کودک بیمار بود. در مادران هر دو گروه، سطح سلامت معنوی پایین وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد سلامت معنوی مادران کودک دارای بیماری مزمن، کمتر از مادران با کودک سالم بود. بنابراین پیشنهاد می شود در فرایند مراقبت از کودکان با بیماری مزمن به سلامت معنوی مادران آن ها نیز توجه ویژه صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!