مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی

پیام:
چکیده:
ورود تکنیک های نوین، متاثر از نقاشی غرب، در اواخر دوره قاجار، فصل تازه ای در هنرهای تجسمی ایران پهلوی گشود که از سویی، در هنر غرب و ادوار قبل، یعنی قاجار، ریشه داشته و از سوی دیگر، آینه تحولات و جهت گیری های عصر خود است. یکی از جریانات هنری خاص این دوره، ساخت تصاویری از نخبگان سیاسی است که به سفارش ایشان، در قالب عکس یا تک چهره خلق می شود. این نوع آثار، در جریان انقلاب مشروطه به اوج خود رسید و پس از آن، در دوره پهلوی نیز ادامه یافت و تابعد از شکل گیری اولین مجلس شورای ملی، به گونه خاص هنری بدل شد. علی رغم مطالعات متعدد در باب احوال و آثار هنرمندان این جریان، از جمله کمال الملک و علی محمودی، ویژگی های بصری و تکنیک پرتره نگاری های رجال مجلس شورای ملی هنوز تا حد زیادی ناشناخته مانده است. از همین رو، هدف اصلی این پژوهش، رمزگشایی از شناسنامه کاری جعفرچهره نگار، از هنرمندان این جریان هنری،و شناخت تکنیک اجرایی این پرتره نگاری هاست. پژوهش با روش توصیفی_تاریخی صورت می گیرد. در این راستا، سه نمونه از آثار جعفر چهره نگار، موجود در موزه مجلس، به منظور مطالعات تاریخی، تطبیقی انتخاب می شود؛ بنابر مطالعات صورت گرفته بر روی آثار جعفرچهره نگار، که تک چهره نگاری هایی از رجال مجلس است، مشخص شد که هر سه اثر از روی عکس بازسازی شده است و می توان در این تکنیک او را دنباله رو کمال الملک دانست. از همین رو، می توان نتیجه گرفت که جعفر چهره نگار، نقاشی را در محضر یکی از شاگردان استاد آموخته و یا شاگرد شخص کمال الملک بوده است که نام وی تاکنون در بین شاگردان ایشان ناشناخته مانده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!