اثر تراکم بوته و سایکوسل بر ویژگی های کمی و پروتئین جو رقم جنوب

چکیده:
به منظور بررسی اثر تراکم بوته و سایکوسل بر ویژگی های کمی و پروتئین جو رقم جنوب، این آزمایش در سال 94-1393 در مزرعه ای واقع در شهرستان حمیدیه به اجرا در آمد. آزمایش به روش کرت های یک بار خرد شده در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تراکم بوته در سه سطح (300،400 و 500 بوته در مترمربع) در کرت های اصلی و سه غلظت سایکوسل (صفر، 1500 و 3000 پی پی ام) در کرت های فرعی مقایسه گردید. نتایج نشان داد که تیمار تراکم اثر معنی داری بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، درصد پروتئین دانه و عملکرد پروتئین دانه داشت. بیش ترین عملکرد دانه با میانگین 73/500 گرم در مترمربع از تیمار 300 بوته در مترمربع و کم ترین با میانگین 08/354 گرم در مترمربع از تیمار 500 بوته در مترمربع به دست آمد. هم چنین نتایج نشان داد که کاربرد سایکوسل باعث افزایش معنی دار تعداد سنبله در مترمربع، عملکرد دانه، وزن هزاردانه و عملکرد پروتئین دانه نسبت به شاهد گردید. بیش ترین عملکرد دانه با میانگین 3/496 گرم در مترمربع از تیمار 3000 پی پی ام سایکوسل و کم ترین با میانگین 05/356 گرم در مترمربع از تیمار شاهد به دست آمد. به طورکلی می توان نتیجه گرفت، تراکم 300 بوته در مترمربع و هم چنین کاربرد 3000 پی پی ام سایکوسل از بالاترین پتانسیل جهت رسیدن به حداکثر عملکرد دانه برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!