معرفت نزد حکیم ترمذی

نویسنده:
چکیده:
حکیم ترمذی (ف. 285ق)، به مثابه یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان ، در فرهنگ حاکم و علوم زمانه خود آسیب هایی را تشخیص داد و درصدد بود با نظریه خاص خود در معرفت ، راهی برای رهایی ارائه کند . ترمذی این مسیر را، هم در جهت سلبی و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابی و مطرح کردن الگوی مطلوب و تمام عیار از معرفت، به جد پی گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تالیف کرد . ترمذی در مقام نقد دعاوی معرفت ، به بررسی آسیب شناختی عالمان و علوم زمانه خود پرداخت . او این مهم را با ارزیابی انگیزه و غایات عالمان ، و روش، موضوع و نقش فرهنگی- اجتماعی علوم سامان داد . او در نقادی بی محابایش، هیچ یک از اهل حدیث ، قراء ، زهاد ، صوفیه ، فقی هان و اهل کلام را از نقد بی نصیب نگذاشت . تقسیم علوم به فاسد و مقابل آن، و ظاهر و باطن، همچنین، تقسیم موضوعی علم به حق ، عدل و صدق، از مبانی نقد اوست . اما الگوی مطلوب او از معرفت و دین ، معطوف به علم باطنی است که البته، در حجاب و حصار ظاهر است . این باطن عبارت است از ایمان حقانی و حکمتی که از طریق پرورش خصایل و شرایط روحی و معنوی مساعد، و تالیف میان زهد و تقوا و بندگی حاصل می شود و ثمرات خود را در حیات طیبه فردی و اجتماعی آشکار می کند . این علم الگو و الگوی علم را «حکمت علیا» و «صدق» می نامد که خود مسبوق به «حق» و «عدل» است .
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!