ارائه چارچوبی برای تدوین استراتژی های منابع انسانی

چکیده:
تمرکز مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ارائه الگویی از استراتژی ها در حوزه منابع انسانی است که سازمان را قادر سازد به اهداف استراتژیک خود دست یابد. هدف پژوهش حاضر این است که چارچوبی نظام یافته و استاندارد بر اساس تئوری نقاط مرجع استراتژیک برای تدوین استراتژی های منابع انسانی ارائه نماید. به منظور نشان دادن کاربستپذیری چارچوب پیشنهادی، استراتژی های منابع انسانی در یکی از شرکت های مرتبط با صنعت نفت ایران تدوین شدند. در این راستا، نخست 22 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی سازمان به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. شاخص های دو بعد اصلی الگوی نقاط مرجع استراتژیک، یعنی ضرورت کنترل فرآیند/نتیجه و تامین نیرو از بازار کار داخلی/خارجی، توسط این خبرگان تعیین شدند. با بهره گیری از شاخص های تعیین شده، پرسشنامه نقاط مرجع استراتژیک تدوین و میان خبرگان توزیع گردید. با توجه به میانگین و انحراف معیار امتیازات شاخص ها، درگروه های شغلی چهارگانه سازمان، مختصات استراتژیک هریک از این گروه ها تعیین شد. نتایج نشان داد استراتژی متعهدانه برای مشاغل مدیریتی و فنی، استراتژی پدرانه برای مشاغل پشتیبانی و استراتژی ثانویه برای مشاغل خدماتی سازمان مناسب است. در نهایت، استراتژی زیرسیستم های منابع انسانی برای هر یک از گروه های شغلی مذکور تدوین شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!