عوامل موثر بر ارتقای گردشگری سلامت؛ مقایسه دیدگاه گردشگران خارجی و مدیران داخلی

چکیده:
زمینه و هدف
گردشگری سلامت یکی از اشکال گردشگری است که سال هاست بین جوامع رواج داشته است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری سلامت در مشهد از منظر گردشگران خارجی و مدیران می باشد.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و با روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. محدوده ی مورد مطالعه کلان شهر مشهد در بازه ی زمانی سال 94 و 95 بوده و جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان در سازمان های مرتبط بوده است که به شیوه تمام شماری 50 نفر از متولیان امر انتخاب شدند و همچنین 384 نفر از گردشگران خارجی به صورت تصادفی ساده مورد پرسش قرار گرفتند. پرسشنامه در دو گروه برای مدیران و گردشگران خارجی طراحی شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 22 و از آزمون های تی تک نمونه و زوجی استفاده شد، همچنین میانگین ± انحراف معیار کل در ابعاد 6 گانه ی مدل الماس پورتر در وضع موجود و میزان اثرگذاری سنجیده شده است.
یافته ها
مدیران و کارشناسان وضع موجود مشهد در راستای گردشگری سلامت را بالاتر از حد متوسط ارزیابی نمودند (میانگین 36/3)، حال آنکه گردشگران تنها وضع دو متغیر دولت (11/3) و فرهنگ (37/3) را بالاتر از حد متوسط ارزیابی نمودند و میانگین کل 85/2 پایین تر از حد متوسط ارزیابی شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی از وضعیت مطلوب و اثرگذاری بالایی از دیدگاه گردشگران خارجی و مدیران برخوردار بود. همچنین حمایت های دولت در ارائه ی خدمات ویزا و اقامت برای گردشگران معیاری مهم در انتخاب مقصد شناسایی شد. در مجموع پیشنهاد شد که متولیان امر در جهت ارتقای تکریم ارباب رجوع و همچنین ارائه ی قیمت های رقابت پذیر گام بردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 416
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!