مطالعه الگوی بیان ژن های کد کننده فاکتور القایی هایپوکسی (hif-1، hif-2) در دوره تکامل لاروی فیل ماهی (Huso huso Linnaeus، 1758)

چکیده:
در این تحقیق، بیان ژن کد کننده فاکتورهای القا کننده هایپوکسیا hif-1 و hif-2 در دوره تکامل لاروی گونه فیل ماهی (Huso huso) در شرایط نرمال اکسیژن ارزیابی گشت. در تمام زمان های تکاملی ماهی بلوگا، بیان ژن hif-1و hif-2از جنین تا ماهی جوان مشاهده شد. بیان ژن های هدف با استفاده از ژن رفرنس RPL6 نرمال سازی گشت. میزان تغییرات سطوح بیان ژن های hif-1 و hif-2 در تمامی دوره تکاملی از لحاظ آماری معنادار بود (P < 0.05). نتایج نشان داد که بیان نسبی ژن های hif-1 و hif-2 در دوره تکاملی در مرحله جنینی یا قبل از هچ شدن پایین بوده و پس از آن افزایش معنا داری در زمان هچ و تکامل ابتدایی لارو نشان دادند، در حالیکه در مراحل تکامل بعدی لاروی و مراحل نهایی لاروی رو به کاهش گذاشتند. افزایش میزان بیان ژن های مورد مطالعه با گذشت زمان لاروی به دلیل توسعه و تکامل عروق خونی و کاهش حجم کیسه زرده افزایش یافت. در این مطالعه مشخص گردید که دو ژن مذکور ارتباط تنگاتنگی با توسعه و تکامل لاروی به خصوص رگزایی (آنژیوژنزیز) دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!