زیست شناسی تولیدمثل ماهی حمری (Barbus luteus Heckel، 1843) در رودخانه مارون

چکیده:
ماهی حمری (Barbus luteus) یکی از گونه های ساکن در رودخانه های جنوب و جنوب غربی ایران است که از مقبولیت بالایی در بین ساکنین این مناطق برخوردار می باشد. نامساعد شدن شرایط اکولوژیکی زیستگاه این ماهی و نیز صید بی رویه آن سبب شده که جمعیت این گونه به شدت کاهش یابد. لذا به منظور بازسازی ذخایر طبیعی ماهی حمری، شناخت چرخه ی تولیدمثلی آن متناسب با زیستگاه این ماهی، ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مطالعه وضعیت تولید مثلی ماهی حمری در رودخانه مارون استان خوزستان در طی 6 مرحله نمونه برداری در طی 4 فصل مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، شاخص های ریخت شناسی، نسبت جنسی، سن ماهی ها، شاخص گنادوسوماتیک و هپاتوسوماتیک، و تغییرات بافت شناسی بیضه و تخمدان ماهی ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که نسبت ماهی های ماده به ماهی های نر برابر با 47/2 به 1 است. بیشترین مقدار عددی شاخص گنادوسوماتیک (GSI) در بین ماهی های رده ی سنی 2 تا 6 ساله و در ماه های فروردین و اردیبهشت مشاهده شد که با نتایج بافت شناسی غدد جنسی مطابقت دارد. افزایش اندازه ی شاخص کبدی (HSI) در طی اردیبهشت ماه می تواند نشان دهنده افزایش سطح فعالیت کبد در طی زرده سازی و سنتز ویتلوژنین باشد که نتایج بافت شناسی تخمدان به خوبی موید این امر است. در مجموع نتایج نشان داد که حداکثر فعالیت تولیدمثلی ماهی حمری در رودخانه ی مارون از اواخر اسفندماه آغاز شده و تا اوایل تیر ماه ادامه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!