تعیین ترکیب صید تورهای پره ساحلی در جنوب شرقی دریای خزر (مطالعه موردی سواحل غربی استان گلستان)

چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تعیین ترکیب گونه ای روش صید پره در ساحل استان گلستان از مهرماه 1388 تا فروردین ماه 1389 انجام گرفت. تعاونی های مختومقلی، نیاز آباد، یاشار، شایان آیدین، گلستان، چارقلی، نورگلستان و نمونه انتخاب گردید و عملیات نمونه برداری به صورت هفتگی انجام شد. از مجموع 1534 بار پره کشی 462680 کیلوگرم ماهی صید شد. میانگین صید ماهی در هر پره کشی در سطح تعاونی ها 8/298 کیلوگرم بود. کمترین میانگین صید ماهی در هر پره کشی متعلق به تعاونی یاشار با مقدار 5/207 کیلوگرم و بیشترین متعلق به تعاونی نور گلستان با مقدار 4/462 کیلوگرم بود. ماهی کفال طلایی با 6/52% و ماهی کلمه با 02/0% از کل میزان صید ماهیان استخوانی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را در بین گونه های هدف داشتند. در ماه های مختلف ترکیب گونه های صید شده تفاوت معنی داری نداشت (P>0.05).در ماهی کفال طلایی 70/75%، در ماهی سفید 49/36% نمونه ها و در ماهی کپور دریایی 73/68% نمونه ها بزرگتر از اندازه استاندار صید بودند. همچنین برای ماهی قره برون 96% نمونه های صید شده کوچکتر از ندازه استاندارد صید بودند. علاوه بر این، فقط برای ماهی سفید میانگین طول نمونه های صید شده با مقدار lm50 مربوط به این گونه اختلاف معنی داری نداشت. میزان صید ماهیان استخوانی در استان گلستان در دهه اخیر نوسانات زیادی داشته و در سال 1389 با 999 تن کمترین مقدار را در طول 10 سال اخیر دارا بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!