بررسی عوامل خطر سندرم حاد کرونری در مراجعین به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان شهید بهشتی قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی - عروقی، یکی از شایع ترین علل بیماری های کشنده در جهان هستند. تغییرات در ترکیب بیوشیمیایی پلاسمای خون نیز با بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. در مطالعه حاضر، برخی مارکر های بیوشیمیایی در بیماران مشکوک به بیماری عروق کرونر، بدون علائم سندرم کرونری حاد بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 120 بیمار مشکوک به CAD بررسی شدند. در تمامی آنها آزمایشهای فیزیکی و پارامتر های بیوشیمیایی اندازه گیری شد. بیماران به دو گروه CAD مثبت و منفی تقسیم شدند و نشانگر های بیوشیمیایی انجام شده در دو گروه مقایسه گردید.
یافته ها
موارد مثبت CAD، به طور قابل توجهی با تروپونین، ESR و سرولوژی مثبت از نظر هلیکوباکتر پیلوری همراه بود. بین سن، جنس مذکر، BMI و CAD مثبت، ارتباط معنی داری وجود داشت. حساسیت ESR، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و نسبت به احتمال زیاد مثبت و منفی برای تشخیص CAD به ترتیب 5/56%، 5/65%، 6/63%، 5/58%، 61/1 و 66/0به دست آمد. حساسیت تروپونین، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و LR مثبت و منفی نیز به ترتیب 18%، 5/96%، 5/84%، 3/52%، 2/5 و 85/0 بود. همچنین ارتباط مثبتی بین سرولوژی هلیکوباکتر پیلوری و موارد مثبت CAD یافت شد (48/1-10، 95%=CI، 86/3=OR، 006/0=p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش حاضر، در بیماران بدون علائم سندرم کرونری حاد، تنها 10ESR> میلی متر درساعت و cTnI مثبت و سرولوژی مثبت از نظر هلیکوباکتر پیلوری بین بیماران مبتلا و غیرمبتلا به بیماری عروق کرونری قلب دارای نتایج متفاوت بوده که می تواند مطرح کننده بیماری عروق کرونری در بین افراد بدون علائم حاد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1636905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!