کاربرد گیاهان دارویی در دوران بارداری در زنان شهرستان ساری

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت مصرف گیاهان دارویی در دوران بارداری، این مطالعه آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار شهرستان ساری نسبت به گیاهان دارویی را در دوران بارداری بررسی می کند.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که بر روی 307 مادر تازه زایمان کرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ساری در سال 1393 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناختی و سه حیطه آگاهی، نگرش و عملکرد زنان نسبت به استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری بود. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و آزمون های تی و کای دو تحلیل شد.
یافته ها
بیش ترین شناخت نمونه ها از گیاهان دارویی مربوط به نعناع (7/96 درصد)، بهار نارنج (6/89 درصد) و دارچین (7/85 درصد) بود. شایع ترین دلیل استفاده از گیاهان، بی خطر بودن و عوارض کم تر روش ها (5/80 درصد) بود. حدود نیمی از نمونه ها (48 درصد) حداقل از یک گیاه در دوران بارداری استفاده کرده که شایع ترین آنان نعناع (31 درصد)، بهار نارنج (5/28 درصد) و خاک شیر (22 درصد) بود. اکثر نمونه ها در طول دوران بارداری و به توصیه مادر خود (8/37 درصد) از گیاهان دارویی استفاده نموده اند. نگرش اکثر زنان (7/95 درصد) نسبت به مصرف گیاهان دارویی مثبت بود.
استنتاج: با توجه به افزایش کاربرد گیاهان دارویی و نگرش مثبت مادران نسبت به مصرف آن در دوران بارداری و هم چنین به دلیل تاثیرات ناشناخته آن، برنامه ریزی جهت افزایش آگاهی مادران و کارکنان بهداشتی از مزایا و معایب گیاهان دارویی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1638292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!