مطالعه توزیع دز چشمه براکی تراپی 103Pd در درمان سرطان های مجاور با بافت های چربی و ماهیچه به روش مونت کارلو با استفاده از کد MCNP4C

چکیده:
مقدمه
دزیمتری چشمه های براکی تراپی طبق پروتکل TG-43U1 در محیط آب اطراف چشمه انجام می شود. برای رسیدن به یک نتیجه مناسب درمان، استفاده از ماده آب برای همه بافت های بدن می تواند یکی از منابع خطا در رسانیدن دز صحیح به تومور مورد نظر داشته باشد؛ از این رو در این مطالعه به تعیین پارامترهای دزیمتری بافت های متفاوت چربی با چگالی gr/cm3 95/0 و ماهیچه با چگالی gr/cm3 05/1 پرداخته ایم تا با مقایسه آن ها با نتایج حاصل از فانتوم آب ارزیابی درستی از اختلاف به وجود آمده در نتایج نشان دهیم.
روش بررسی
شبیه سازی های لازم جهت تعیین پارامترهای دزیمتری تابع دز شعاعی و تابع ناهمسانگردی در بافت های چربی، ماهیچه و فانتوم آب در فواصل و زوایای مختلف با استفاده از کد MCNP4C صورت گرفته است.
نتایج
بیشترین اختلاف نسبی تابع دز شعاعی در فانتوم بافت چربی نسبت به فانتوم آب در فواصل زیر cm1 در حدود 13% می باشد. با افزایش فاصله از چشمه این میزان افزایش پیدا کرده به طوری که در فاصله cm5 از چشمه به حدود 167% می رسد. اختلاف نسبی این پارامتر در بافت ماهیچه نسبت به آب در فاصله cm5/0 حدود 3% و در فاصله cm5 از چشمه در حدود 16% است. بیشینه اختلاف نسبی پارامتر تابع ناهمسانگردی در فانتوم بافت های چربی و ماهیچه نسبت به آب به ترتیب بیش از 2% و 3% مشاهده شد.
نتیجه گیری
در کاربرد کلینیکی چشمه براکی تراپی 103Pd، در درمان تومورهای بدخیمی که در مجاورت بافت های چربی و ماهیچه قرار دارند می بایست تصحیحات لازم مربوط به پارامترهای دزیمتری این بافت ها را در برنامه های طراحی درمان طبق جداول 3، 4، 5 و 6 به دست آمده در این پژوهش اعمال نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
618
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!