بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم rs1800682 در ژن Fas و استعداد ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) شایع ترین اختلال غدد درون ریز در زنان می باشد. PCOS با هیپرآندروژنیسم تخمدان و عدم تخمک گذاری شناخته می شود که این دو علامت در نتیجه ی یک اختلال در بلوغ فولیکولی می باشند. آپپتوز یک مکانیسم تنظیمی برای بلوغ و بقای اووسیت است. مطالعات متعددی نقش احتمالی Fas را در آپپتوز تخمدان نشان دادند. مطالعه ی حاضر، اولین تحقیقی است که به بررسی ارتباط احتمالی پلی مورفیسم rs1800682 ژنFas با PCOS در زنان ایرانی پرداخته است.
مواد و روش ها
مطالعه ی مورد - شاهدی حاضر بر روی 251 زن بیمار مبتلا به PCOS و 213 زن به عنوان گروه کنترل انجام شد. ژنوتیپ های پلی مورفیسم rs1800682 در ژن Fas با استفاده از روش Tetra-ARMS PCR تعیین گردیدند. هم چنین، جهت بررسی ارتباط بین ژنوتیپ ها با خطر ابتلا به PCOS، از تحلیل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
ارتباط معنی داری بین آلل A و استعداد ابتلا به PCOS وجود داشت(011/0=p، 83/1-08/1: CI95 درصد، 4/1:OR). به علاوه، در مدل ژنتیک مغلوب برای آلل A، ژنوتیپ AA خطر ابتلا به PCOS را بعد از در نظر گرفتن اثر سن و شاخص توده بدنی افزایش داد (041/0=p، 51/2-02/1: CI95 درصد، 6/1:OR).
نتیجه گیری
این مطالعه برای اولین بار نشان داد که پلی مورفیسم rs1800682 ژن Fas با خطر ابتلا به PCOS در زنان ایرانی ارتباط دارد و آلل A می تواند به عنوان یک آلل مغلوب، خطر ابتلا به PCOS را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!