بررسی هنجار نمره نیزالانس در پسران فارسی زبان 6-4 ساله شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
هر ساله گروهی از کودکان مبتلا به VPI (Velopharyngeal insufficiency) جهت بهبود وضعیت تشدید، کاندیدای جراحی های ثانویه گفتار می‏شوند، اما نتایج ارزیابی گفتاری که تنها بر اساس قضاوت‎های ادراکی و کیفی درمانگر باشد، پاسخگوی پرسش های مربوط به تصمیم گیری برای جراحی های ثانویه نیست. بنابراین، لازم است قضاوت‎های ادراکی با ارزیابی های دستگاهی و عینی تکمیل گردد و اعتبار یابد. ارزیابی های دستگاهی به دلیل داشتن پتانسیل برای ارزیابی کمی تشدید خیشومی، مورد توجه می باشند. نیزومتر با اندازه گیری انرژی آکوستیک دهان و بینی در طی تولید گفتار و محاسبه نمره نیزالانس، یک ارزیابی کمی از خیشومی شدگی ارایه می دهد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین نمره نیزالانس در پسران 6-4 ساله شهر اصفهان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1394 بر روی کودکان 6-4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان انجام شد. تمام شرکت کنندگان فارسی زبانی که فرم رضایت نامه آگاهانه را تکمیل کرده بودند و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، مشکلات صوت، شنوایی، تشدید، گفتار و زبان نداشتند، در مطالعه شرکت نمودند. هنجار نمرات نیزالانس 43 نمونه پسر با استفاده از نسخه فارسی آزمون SNAP (Simplified Nasometric Assessment Procedures) محاسبه گردید. در این مطالعه از دستگاه نیزومتر مدل 6450 استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره نیزالانس بر اساس آزمون SNAP برای جملات دهانی و خیشومی به ترتیب 16/3 ± 57/11 و 03/7 ± 51/48 بود.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر هنجار نمرات نیزالانس را به عنوان مرجعی در کارهای بالینی از جمله تصمیم گیری برای جراحی های ثانویه در پسران 6-4 ساله ارایه نمود. با توجه به این که عواملی مانند سن و جنسیت می توانند بر نمرات تاثیرگذار باشند، به دست آوردن نمرات نیزالانس در دیگر گروه های سنی و جنس مونث ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!