نانو حامل پلیمری Diblock و کورکومین، رویکردی جدید به منظور غلبه بر مقاومت دارویی در سرطان سینه

پیام:
چکیده:
زمینه
سرطان سینه یکی از علت های مرگ و میر در جهان می باشد. نیمی از افراد با بیماری متاستاتیک مقاومت به تاموکسیفن را گسترش می دهند و تقریبا تمام بیماران سرانجام به تاموکسیفن مقاومت پیدا می کنند. به منظور مقابله با تاثیرات منفی تاموکسیفن، این دارو در ترکیب با ماده ضدسرطان کورکومین که سمیت کمتری نسبت به تاموکسیفن دارد، قرار گرفت. در این تحقیق به منظور بسته بندی تاموکسیفن در کنار کورکومین از نانو حامل پلیمری دی بلاک (دندروزوم) استفاده شد و تاثیر ترکیب حاصل شده (نانو تاموکسیفن+ کورکومین) بر سلول های MCF-7 مقاوم به تاموکسیفن و سلول های فیبروبلاست مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
MTTAssay به منظور بررسی تاثیر ضد تکثیر و سمیت دارو مورد استفاده قرار گرفت. فلوسایتومتری و Annexin-V-FLUOS به ترتیب به منظور بررسی تاثیر ضد تکثیر و القای آپوپتوز استفاده شد.
یافته ها
نانو (تاموکسیفن+ کورکومین) در مقایسه با داروی تاموکسیفن تاثیرات سمی کمتری بر سلول های نرمال داشت و باعث افزایش فعالیت آپوپتوزی و کاهش تکثیر در سلول های MCF-7 مقاوم به تاموکسیفن شد. کورکومین و تاموکسیفن با خاصیت سینرژیستی و القای آپوپتوز را در سلول های MCF-7 مقاوم به تاموکسیفن نسبت به تاموکسیفن، نانو تاموکسیفن و نانو کورکومین افزایش دادند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که تغییرات اعمال شده بر تاموکسیفن توسط نانو حامل پلیمری و کورکومین به درمان موثرتر سرطان سینه کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
951 تا 961
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!