بررسی تاثیر دو نوع ماده اسپلینت Impla و آکریل دورالی بر تغییرات ابعادی در قالب گیری از ایمپلنت های زاویه دار

چکیده:
مقدمه
یکی از نگرانی های دندان پزشکان قالب گیری از چند عدد ایمپلنت بطور همزمان به منظور تهیه پروتز بوده است. یکی از روش ها برای قالب گیری با دقت بالا و تطابق بهتر پروتز، استفاده از اسپلینت های دندانی است ولی آنچه مهم است ماده مورد نظر برای تهیه اسپیلنت ها می باشد. در این مطالعه تاثیر دو ماده اسپلینت آکریل دورالی سلف کیور و ImplaFix لایت کیور، در قالب گیری از ایمپلنت های زاویه دار بررسی شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی از نوع آزمایشگاهی، مدل اصلی با استفاده از اپوکسی رزین بود. سه ایمپلنت با فاصله 15 میلی متر در محل قرار داده شد و ایمپلنت مرکزی عمود بر سطح کست و ایمپلنت های دیگر با زاویه 15 درجه نسبت به ایمپلنت مرکزی قرار داده شد. کوپینگ های قالب گیری بسته شده و با استفاده از دو ماده ImplaFix و آکریل دورالی به صورت مجزا اسپلینت تهیه شد. بعد از 14 بار قالب گیری از اسپلینت ها تغییرات در قالب های ریخته شده توسط دستگاه CMM (Coordinate Measuring Machine) در سه محور (Z، Y، X) اندازه گیری شد و داده ها با آزمون Mann Whitney مورد ارزیابی قرار گرفت (0/05 =α).
یافته ها
این مطالعه بر روی 14 نمونه شامل 7 نمونه آکریل دورالی و 7 نمونه Impla انجام گرفت. نتایج نشان داد میزان تغییرات در آکریل دورالی در هر 3 محور X و Y و Z بیشتر بوده است. بر اساس آزمون Mann Whitney این اختلاف در محورY از لحاظ آماری معنی دار نبود (0/9 p value <) اما در محورهای X و Z از لحاظ آماری معنی دار بود (در محور X: 0/05 p value <) (در محور Z: 0/07 p value <).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه کاربرد ماده اسپلینت Impla نسبت به آکریل دورالی به علت تغییرات کمتر و سهولت در اجرا توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1642558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!