بهینه سازی شرایط رنگبری ملانوئیدین ها با پودر کربن فعال و تعیین توزیع وزن مولکولی آن-ها با استفاده از کروماتوگرافی ژل تراوایی

پیام:
چکیده:
ملانوئیدین های سنتز شده در سیستم مدل گلوکز و گلایسین (به عنوان یک مدل از ترکیبات رنگی موجود در شربت غلیظ چغندر قند) با استفاده از پودر کربن فعال رنگبری شده و به منظور دستیابی به شرایط بهینه رنگبری، از روش آماری سطح پاسخ (RSM) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که شرایط بهینه رنگبری در حداکثر غلظت ملانوئیدین ها (750 میلی گرم بر لیتر) عبارت بود از: 7 pH= و زمان تماس30 دقیقه. در این شرایط، کارآیی رنگبری در سیستم های مدل ملانوئیدین ها و شربت غلیظ چغندر قند با افزودن 1/0 گرم پودر کربن فعال، به ترتیب 07/73 و 93 درصد به دست آمد. خصوصیات سطحی ملانوئیدین ها و پودر کربن فعال (قبل و پس از جذب سطحی) با استفاده از طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) ارزیابی گردید. بررسی سینتیک رنگبری، نشان دهنده پیروی جذب ملانوئیدین ها از مدل سینتیکی شبه مرتبه اول بود. نتایج ایزوترم های جذب نشان داد که جذب ملانوئیدین ها با مدل ایزوترم در حال تعادل لانگمویر مطابقت خوبی داشت. در ادامه، به منظور بررسی اثر فرآیند رنگبری بر توزیع وزن مولکولی ملانوئیدین ها از روش کروماتوگرافی ژل تراوایی (GPC) استفاده گردید که نشان دهنده توزیع وزن مولکولی این ترکیبات از 7/0 تا 4000 کیلو دالتون بود. در طی رنگبری سیستم های مدل ملانوئیدین ها، ترکیباتی با وزن مولکولی 4000 کیلو دالتون، کاملا« برطرف شده در حالی که ترکیباتی با وزن مولکولی بیشتر از 230، 7 و 7/0 کیلو دالتون، تمایل کمتری به جذب بر روی کربن فعال نشان دادند. نتایج این بررسی نشان دهنده قابلیت مناسب پودر کربن فعال جهت حذف ناخالصی های رنگی با وزن مولکولی بالا در شربت غلیظ چغندر قند بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!