مقایسه تطبیقی نظام آموزشی و برنامه درسی در دوره دکتری پرستاری ایران و مدرسه پرستاری جان هاپکینز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
آموزش و تربیت دانشجویان دکتری پرستاری بسیار حیاتی است، چراکه از آن ها انتظار می رود به عنوان عاملی در جهت پیشبرد علم پرستاری، مشاوران حرفه و همچنین آموزش دهنده محققان آینده پرستاری باشند. هدف از این تحقیق، مطابقت نظام آموزش پرستاری در ایران با دانشگاه جان هاپکینز می باشد.
روش بررسی
این پژوهش، به روش توصیفی تطبیقی در سال 1395 انجام شد، و نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشکده پرستاری جان هاپکینز مورد مقایسه قرار گرفت. جستجو اینترنتی، با استفاده از داده پایگاه های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. اطلاعات موردنیاز جمع آوری شده و با استفاده از الگوی چهار مرحله Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد.
یافته ها
آموزش پرستاری در جان هاپکینز، از حیث شروع آموزش مدرن پرستاری، همچنین تاسیس کلیه مقاطع پرستاری از کارشناسی تا دکترا زودتر از ایران انجام گرفته است. در آمریکا، ورود به مقطع دکتری بدون گذراندن آزمون و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط دانشگاه به طور مستقل وضع می گردد. برنامه های آموزشی متنوع تر و دانشجویان توانایی انتخاب در واحدهای ارائه شده را دارند. تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب می شود. فلسفه دکتری پرستاری ایران متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی است.
نتیجه گیری
در جان هاپکینز ارتباط مناسب بین ماموریت و اهداف با طرح درس قابل توجه بوده نیازها و مشکلات جامعه با گنجاندن دروس پوشش داده شده است. برنامه ریزان آموزشی در ایران باید دقت بیشتری در برقراری ارتباط بین اهداف و ساختار آموزشی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!