بررسی کیفی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان با در نظر گرفتن خواص فیزیکی و شیمیایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمپوست از کلمه لاتین Compositus گرفته شده که به معنای مرکب یا مخلوط و گاهی در فارسی به کود آمیخته مشهور است. با توجه به این که مواد قابل فساد زباله دارای ارزش اقتصادی ویژه ای است، با تهیه کود علاوه بر استفاده از این ارزش می توان زباله و بازیافت آن را کنترل نمود. بر این اساس احداث کارخانه های کمپوست به منظور دفع بهداشتی و تولیدی کودی ارزشمند از این مواد، از الویت های اصلی مدیریت زباله های شهری در کشور به شمار می آید. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت شیمیایی و فیزیکی کود کمپوست تولیدی کارخانه زاهدان ومقایسه با استاندارد های جهانی و استاندارد ایران می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به مدت 9ماه بر روی کود کمپوست تولیدی در کارخانه زاهدان انجام شد. به منظور تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کمپوست تولیدی در این کارخانه فاکتورهای نظیرpH ،هدایت الکتریکی،کربن آلی، ازت، فسفر، سرب، کادمیوم، روی و مس مورد ارزیابی قرار گرفت. خصوصیات میکروبی کمپوست تولیدی نیز با تعیین مقادیر کلیفرم، سالمونلا و تخم انگل مشخص گردید.
یافته ها
فاکتورهای مورد ارزیابی در زاهدان به ترتیب عبارتند از:میانگین درصد کرین ( ppm 2/4)، درصد ازت (ppm 98/1)، میزان سرب( ppm 98/89)، میزان کادمیوم (ppm 695/2 )،کیفیت میکروبی نمونه های کمپوست تولیدی در سطح B سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا قرار داشت.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که کمپوست تولیدی در کارخانه زاهدان از لحاظ فلزات سنگین در محدوده استاندارد های اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا (BNQ وCCME وAAFC) در حد قابل قبول استاندارد ملی ایران می باشد. درصد کربن و ازت در اکثر موارد استاندارد های کمپوست را تامین می نماید ولی لازم است با توجه به این که نسیت کربن به ازت بیش تر است ضایعات سبزی ها و میوه ها که حاوی نیتروژن بالایی می باشد را به مواد اولیه کمپوست اضافه گردند. میزان فسفر در رده 2 استاندارد ملی ایران قرار می گیرد. میزان pH تقریبا بیش از حد استاندارد است که در این مورد افزوده کمی سولفور منجر به حل مشکل می گردد. میزان هدایت الکتریکی در حد قابل قبول رده استاندارد ملی می باشد. نمونه های کود کمپوست قابلیت مصرف به عنوان عامل اصلاح کننده بافت خاک را دارد و نیز جهت ارتقاء کیفیت کود کمپوست عملیات تفکیک از مبداء در زباله ها و ایجاد شرایط کاملا ترموفیلیک در توده به عنوان دو استراتژی تاثیر گذار می بایست مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!