بررسی میزان رعایت معیارهای ارزیابی رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی ارائه دهنده خدمات به نابینایان و ناشنوایان در سطح جهان

چکیده:
هدف
رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتال از جمله مسائل اساسی در بهره گیری از این کتابخانه ها به شمار می رود و زمانی کاربران می توانند تعامل مناسبی با آن برقرار سازند که متناسب با نیاز آن ها فراهم گردد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل رابط کاربر کتابخانه های دیجیتال ارائه دهنده خدمات به نابینایان و ناشنوایان در سطح جهان است.
روش
پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش انجام پژوهش از نوع کتابخانه ای و پیمایش توصیفی است. بدین ترتیب که ابتدا با بررسی متون و منابع علمی مرتبط سیاهه ای متشکل از 13 معیار (ویژگی های ظاهری صفحه نمایش، سازماندهی صفحه نمایش، امکانات جستجو، پیوندها، گزینه ها و نمادهای تصویری، شخصی سازی متن، امکانات کمک و راهنمایی کاربران، هشدار دهنده ها، امکان تعامل و بازخورد، زبان رابط کاربر، کنترل کاربر، انواع قالب (فرمت )های منابع موجود در کتابخانه، امکانات مطالعه منابع بازیابی شده از کتابخانه) شامل 109 مولفه استخراج شد. سپس به روش دلفی نهایی گردید و برای ارزیابی کتابخانه های مذکور مورد استفاده قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل 12 کتابخانه دیجیتال ارائه دهنده خدمات به نابینایان و ناشنوایان بود که از طریق جستجو و مکاتبه با فدراسیون بین المللی کتابخانه های دیجیتال تهیه گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع، از بین معیارهای مورد مطالعه، معیار «زبان رابط کاربر» با رعایت در 92/97 درصد از کتابخانه ها، رتبه اول و معیار «کنترل کاربر» تنها با استفاده در 67/9 درصد کتابخانه ها کمترین میزان رعایت را به خود اختصاص داده اند. همچنین کتابخانه «Digital library for the blind» با رعایت 53/63 درصد بیشترین و کتابخانه « »U.S. National Library Service for Blindبا رعایت 62/37 درصد از مولفه ها کمترین میزان رعایت را به خود اختصاص داده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!